Istana Budaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Baris 14:
Pembinaan bangunan ini menelan belanja sebanyak RM210 juta dengan keluasan teater sebesar 21,000 m² manakala keseluruhan bangunan sebesar 54,400 m². Antara residen tetap Istana Budaya termasuklah Orkestra Seni Kebangsaan (OSK) dan juga syarikat teater negara.
 
Bangunan ini direka oleh Muhammad Kamar Ya'akub, seorang arkitek tempatan. Sumber inspirasi untuk reka bentuk bangunan ini adalah berdasarkan kepada layang-layang tradisional (wau bulan tradisional) yang sedang terbang. <ref>http://www.istanabudaya.gov.my/page.cfm?ID=EEEC43B3-EAEB-4959-BA1C095403A2B115</ref> Bahagian rekabentuk bangunan utama pula diambil dari bentuk 'junjung sirih', satu corak susunan tradisional atau hadiah yang dibuat dari daun sirih yang digunakan untuk upacara sambutan atau perkahwinan orang Melayu.
 
Sepertimana reka dalaman rumah tradisional [[Melayu]], bahagian dalam bangunan ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu "serambi" sebagai lobi dan ruang legar, "rumah ibu" atau ruang utama sebagai auditorium, dan "dapur" sebagai pentas dan dewan raptai.