Sultan Alauddin Riayat Shah III: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Nama asalnya ialah Raja Mansur dan bergelar Sultan Alauddin Riayat Shah III (apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke6. Beliau adalah anakanda kepada [[Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II]], Sultan Johor ke5) dan beliau bersemayam di [[Batu Sawar]].
 
Pemerintahan kerajaan diserah kepada sepupuRaja /Abdullah, sepupu/saudara (berlainan ibu) Raja Abdullah dengan gelaran "Yang DiPertuan Hilir" di Kota Seberang bertentangan Batu Sawar menjadikansehingga ianya iamenjadi masyhur. Sultan Alauddin Riayat Shah III mengadakan hubungan baik dengan [[Belanda]] serta membenarkan Belanda meletakkan pegawainya di Batu Sawar.
 
Selama 11 tahun Sultan Alauddin Riayat Shah III memerintah di Batu Sawar. Pada tahun 1608 Sultan Alauddin Riayat Shah III berpindah ke [[Pasir Raja]], tetapi Batu Sawar masih berfungsi sebagai pusat pemerintahan. Sultan Alauddin Riayat Shah III bersemayam di Pasir Raja dengan Bendahara [[Tun Seri Lanang]].
 
Pada tahun 1610, Sultan Alauddin Riayat Shah III berbaik dengan [[Portugis]] menyebabkan [[Acheh]] berasa marah sewaktu di bawah pemerintahan [[Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam]]. Pada Jun 1613, Acheh telah menyerang [[Johor]] hingga berlarutan selama dua bulan, namundan akhirnya Johor telah ditewaskan.
 
Sultan Alauddin Riayat Shah III, Raja Abdullah, Tun Seri Lanang, pembesar dan puluhpuluhan orang Belanda ditawan serta dibawa ke Acheh. Kemudian kedua-dua belah pihak membuat perdamaian dan Sultan Alauddin Riayat Shah III bersama tahanan dibenarkan pulang ke Johor. Tetapi Sultan Alauddin Riayat Shah III tetap meneruskan hubungan dengan Portugis dan Belanda, tindakan ini menimbulkan kemarahan kepada Acheh lalu Sultan Alauddin Riayat Shah III ditangkap, dan dibawa ke Acheh semula dan dihukum bunuh. Pada 1615, Sultan Alauddin Riayat Shah III mangkat di Acheh.
 
[[Kategori:Sultan Johor]]