Yazid bin Muawiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 2:
 
== Menjadi Khalifah ==
Yazid bin Muawiyah bin Abi Sufyan, ialah khallifah Islam yang ke-7 selepas bapanya [[Khalifah]] [[Muawiyah]]r.a. daripada kalangan kaum Arab Quraysh. Itu jika dikirakan tempoh khalifah Hasan bin Ali r.a sebagai khalifah, walaupun sekejap. Yazid dilahirkan pada tahun 26 Hijrah semasa bapanya, menjadi gabenor Sham di bawah pemerintahan Sayyidina Uthman.
[[Khalifah]] [[Muawiyah]] memutuskan penggantinya ialah anaknya sendiri iaitu Yazid selepas mendapat persetujuan dari bandar bandar taklukan kerajaan Islam serta berbincang dengan para sahabat Rasullulah saw seperti Ibnu Abbas,Inbu Umar dan Isteri Nabi Aisyah. Keputusan ini mendatangkan bantahan daripada Abdullah Ibn Zubayr r.a. dan Husayn bin Ali r.a. dan segelintir penduduk Madinah dikenali sebagai 'Fitnah Ibn Zubayr'. Namun penentangan ini hanya berlaku selepas [[Khalifah]] [[Muawiyah]] wafat.
 
[[Khalifah]] [[Muawiyah]]r.a. memutuskan penggantinya ialah anaknya sendiri iaitu Yazid selepas mendapat persetujuan dari bandar bandar taklukan kerajaan Islam serta berbincang dengan para sahabat Rasullulah saw seperti Ibnu Abbas,Inbu Umar dan Isteri Nabi Aisyah. Keputusan ini mendatangkan bantahan daripada Abdullah Ibn Zubayr r.a. dan Husayn bin Ali r.a. dan segelintir penduduk Madinah dikenali sebagai 'Fitnah Ibn Zubayr'. Namun penentangan ini hanya berlaku selepas [[Khalifah]] [[Muawiyah]] wafat.
 
== Penentangan ==