Pankreas buatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 96:
 
- had penggunaan bateri
 
 
== Mekanisme Pam Tekanan Wap ==
 
Daya penggerak pam ini dijana oleh gas wap (biasanya Freon).Pam ini terdiri daripada dua kebuk bertujuan untuk menyimpan insulin dan sistem wap.Wap yang tersimpan di dalam kebuk bahagian atas akan menolak “bellow chamber” yang mengandungi insulin.Tekanan yang terhasil antara kebuk atas dan bawah adalah sama tanpa mengira jumlah insulin. Kadar infusi ditentukan oleh penghad aliran keluar.Terdapat dua penghad aliran keluar.Apabila injap diaktifkan, salah satu penghad aliran akan dipintas.Jika injap tidak diaktifkan, insulin masih akan mengalir keluar tetapi kadar infusi adalah terhad.Oleh itu, insulin akan terus dihantar.Jumlah insulin (iaitu infusi kadar) bergantung kepada penghad aliran keluar.Tidak ada bahagian yang akan menyebabkan peningkatan geseran. Mekanisme ini tidak memerlukan tenaga elektrik sebagai sumber tenaga untuk mengepam tetapi penjagaan perlu diambil dalam tekanan wap kerana tekanan wap boleh menyebabkan tekanan ambien dan faktor-faktor lain meningkat.Ini mungkin membawa kepada infusi yang tidak terkawal.
 
 
 
== Sensor Glukosa ==
Sistem pemantauan glukosa akan mengukur tahap hidrogen peroksida. Hidrogen peroksida dihasilkan oleh tindak balas enzim glukosa di tapak membran oxidase glukosa bergerak.
 
Glukosa + O2 → asid Gluconiuc + H2O2
 
Bagi jarum glukosa jenis sensor, sensor terdiri daripada platinum anod dan katod perak. Elektrod, dimuatkan dengan 0.6 V voltan polarographic,bagi mengukur hidrogen peroksida. Sensor glukosa jenis jarum dimasukkan ke dalam tisu subkutaneus lengan atau abdomen untuk memastikan tahap glukosa di dalam pancreas dipantau.
 
 
 
== Mikrodialisis ==
 
Terdapat juga sensor jenis mikrodialisis. Kateter yang menggabungkan gentian dialysis nipis dimasukkan ke dalam tisu subkutaneus lemak pesakit. Pengairan di dalam gentian ini mengandungi cecair isotonik bebas glukosa. Melalui liang dalam serat dialisis dan kateter, bendalir yang mengalir ini adalah dalam keadaan pertukaran berterusan dengan ISF sekitar kateter. Ini telah menyebabkn kecurunan kepekatan lazim, glukosa bergerak dari ISF ke cecair perfusi bebas glukosa. Cecair perfusi dipam ke pengesan glukosa yang terletak di luar badan untuk mengukur kepekatan glukosa secara berterusan.