Pankreas buatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Saidah (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
# bagi meringankan beban rawatan bagi mereka dengan pergantungan insulin.
 
== Pengenalan Pankreas ==
 
Pankreas adalah kelenjar organ pencernaan dan endokrin sistem vertebrata. Ia adalah kedua-dua kelenjar endokrin menghasilkan beberapa hormon penting, termasuk insulin, glucagon, dan somatostatin, serta kelenjar eksokrin, jus pankreas merembeskan mengandungi enzim pencernaan yang lulus ke usus kecil. Enzim ini membantu dalam pecahan lagi karbohidrat, protein, dan lemak dalam chyme itu. Ramai orang yang tidak mengetahui tentang apa itu pankreas berbanding dengan anggota tubuh badan yang lain. Malah, kelenjar ini merupakan sebahagian daripada sistem pencernaan yang sering diabaikan sehingga berlakunya masalah.
 
== Endokrin ==
 
Bahagian pankreas dengan fungsi endokrin terdiri daripada kira-kira satu juta kelompok sel dipanggil sel-sel Langerhans. Terdapat empat jenis sel utama di pulau-pulau kecil. Mereka yang agak sukar untuk membezakan dengan menggunakan teknik pewarnaan standard, tetapi mereka boleh diklasifikasikan oleh rembesan mereka: sel-sel merembeskan glucagon α, β sel-sel merembeskan insulin, sel-sel merembeskan δ somatostatin, dan sel-sel merembeskan PP pankreas polipeptida.
Pulau kecil adalah koleksi padat sel-sel endokrin disusun dalam kelompok dan tali dan bersimpang-siur dengan rangkaian padat kapilari. Kapilari pulau kecil dipenuhi oleh lapisan sel-sel endokrin dalam hubungan secara langsung dengan kapal, dan sel-sel endokrin yang paling dalam hubungan secara langsung dengan saluran darah, sama ada proses cytoplasmic atau aposisi langsung.
 
== Eksokrin ==
 
Berbeza dengan pankreas endokrin, yang merembeskan hormon ke dalam darah, pankreas eksokrin menghasilkan enzim pencernaan dan cecair alkali (dirujuk sebagai jus pankreas), dan merembeskan mereka ke dalam usus kecil melalui sistem saluran eksokrin sebagai tindak balas kepada kecil usus hormon secretin dan cholecystokinin. Enzim pencernaan termasuk trypsin, chymotrypsin, pankreas lipase, dan amilase pankreas, dan dihasilkan dan dirembeskan oleh sel-sel acinar pankreas eksokrin. Sel-sel tertentu yang selaras saluran pankreas, dipanggil sel-sel centroacinar, merembeskan penyelesaian bikarbonat dan garam yang kaya ke dalam usus kecil.
 
== Diebetes Mellitus ==