Matlan Marjan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
Ketika menyarung jersi kebangsaan suatu ketika dahulu, Matlan pernah mengetuai pasukan negara untuk bermain di peringkat antarabangsa. Dalam satu perlawanan persahabatan menentang [[pasukan bola sepak kebangsaan England|England]] di [[Stadium Merdeka]] pada 12 Jun 1991, pasukan Malaysia tewas 4-2 kepada pasukan gergasi dunia itu. Namun, pasukan negara tidak pulang dengan tangan kosong tatkala Matlan menjaringkan dua gol untuk pasukan negara.
 
Walaubagaimanapun, imej dan reputasi beliau dihancurkan oleh kesilapan beliau sendiri, apabila beliau bersama 4 orang rakan sepasukannya (pasukan Sabah) ditahan polis pada Jun 1995 atas tuduhan rasuah. Pada waktu tersebut beliau baru berusia 26 tahun. Seterusnya beliau telah digantung seumur hidup dari mewakili pasukan negeri apatah lagi negara. Sesungguhnya ini merupakan satu sejarah hitam dalam sejarah bola sepak negara dan patut dijadikan iktibar oleh semua pemain dan peminat bolasepak sejati.
 
Kini, Matlan masih lagi berkecimpung dalam dunia bola sepak. Beliau menjadi [[jurulatih]] sebuah kelab bola sepak di negeri Sabah. Kejayaan demi kejayaan yang tercipta membuatkan Matlan Marjan masih lagi disegani sehingga ke hari ini. Nama beliau masih lagi menjadi bualan ramai. Biarpun beliau terlibat dengan skandal rasuah bola sepak suatu ketika dahulu, namun kegigihan dan keikhlasan beliau untuk terus menyumbangkan pengalaman serta tenaga dalam dunia bola sepak masih lagi terserlah, terutama di kalangan belia. Beliau harus menjadi contoh terpenting dalam bola sepak negara seperti juga [[Mokhtar Dahari|Allahyarham Mokhtar Dahari]], [[Soh Chin Aun|Datuk Soh Chin Aun]], [[Santokh Singh]], [[Zainal Abidin Hassan]], dan sebagainya.