Bekalan kuasa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Reverted to revision 3095145 by EmausBot: ujian. (TW)
Baris 6:
 
===Bekalan kuasa bateri===
Sel '''kering yang biasanya digunakan adalah karbon zink bateri sel kering. Bateri sel kering adalah dibuat dengan menyusun satu plat karbon, satu lapisan pes elektrolit, dan satu plat zink sebagai gantian sehingga jumlah yang terhasrat voltan adalah mencapai. Bateri sel kering selalunya mempunyai satu daripada voltan pengikut: 1.5, 3, 6, 9, 22.5, 45, dan 90. Semasa pelepasan satu karbon zink bateri, logam zink ditukar ke satu zink garam dalam elektrolit, dan dioksida magnesium dikurangkan di elektrod karbon. Tindakan-tindakan ini mewujudkan satu voltan kira-kira 1.5 V.
 
Bateri penyimpan asid plumbum boleh digunakan. Bateri ini boleh ulang cas; ia mengandungi plumbum dan plumbum / dioksida elektrod-elektrod yang direndam dengan sulfurik asid. Apabila didakwa sepenuhnya, jenis ini bateri mempunyai satu 2.06-2.14 potensi V. Semasa melaksanakan, plumbum itu ditukar mengetuai sulfat dan sulfurik asid yang ditukar untuk menyiram. Apabila bateri dicas, plumbum sulfat ditukar kembali plumbum dan plumbum dioksida.
 
Bateri nikel kadmium telah menjadi popular sejak kebelakangan ini. Sel bateri ini dikedapkan sepenuhnya dan boleh ulang cas. Elektrolit tidak termasuk dalam tindak balas elektrod, memberi satu jangka masa yang lama penggunaan bateri. Semasa proses mengecas, oksida nikel dioksidakan untuk keadaan pengoksidaannya yang lebih tinggi dan kadmium oksida dikurangkan. Bateri-bateri nikel kadmium mempunyai banyak faedah. Mereka boleh disimpan kedua mendakwa dan tidak bercas. Mereka mempunyai jangka hayat yang lama, adanya arus yang deras, voltan malar, dan keupayaan menjadi dicas semula.'''''Teks condong''
 
===Bekalan kuasa linear===