Hukum Avogadro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
[[Image:Amedeo Avogadro.gif|right|200px|[[Amedeo Avogadro]]]]
'''Hukum Avogadro''' ('''Hipothesis Avogadro''', atau '''Prinsip Avogadro''') merupakan satu [[hukum gas]] yang dinamakan mengikuti [[Amedeo Avogadro]], yang membuat suatu hipothesis pada tahun [[1811]] bahawa:
:''Gas-gas yang berisi padu yang sama, pada suhu dan tekanan yang sama, mempunyai bilangan partikelzarah atau molekul yang sama.''
 
Justeru itu, bilangan [[molekul]] pada [[isi padu]] [[gas]] yang tertentu adalah bebas daripada saiz atau [[jisim]] molekul gas itu. Contohnya, gas [[hidrogen]] dan gas [[nitrogen]] pada isi padu yang sama mempunyai bilangan molekul yang sama, sekiranya pada suhu dan tekanan yan sama.
Baris 28:
Satu mole sesuatu gas ideal adalah sebanyak 22.4 liter (dm<sup>3</sup>) pada [[Suhu dan tekanan keadaan standard|STP]], dan merangkumi 24.45 litre pada SLC (Keadaan Makmal Standard = 25 darjah Celsius dan 1 atm/101.3kPa). Isi padu ini sering dirujuk sebagai [[isi padu molar]] sesuatu gas ideal. Gas sebenar mungkin akan menyimpang daripada nilai ini.
 
TheBilangan numbermolekul ofdalam molecules in onesatu mole is calleddipanggil ''[[bilangan Avogadro's number]]'': approximatelykira-kira 6.022&timeskali;10<sup>23</sup> particleszarah persetiap mole.
 
Avogadro's law, together with the [[combined gas law]], forms the [[ideal gas law]].