Empayar Rom Suci: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 110 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q12548
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
k Bot: Menggantikan FranciscusII.png dengan Francis_II,_Holy_Roman_Emperor_at_age_25,_1792.png.
Baris 116:
Atas faktor sifat-sifatnya yang memang merentas bangsa dari awal-awal lagi, empayar ini tidak berkembang menjadi satu negara bangsa seperti yang wujud sekarang. Yang wujud ialah satu struktur sistem beraja yang berpengaruh luas yang merangkumi maharaja dan negeri-negeri jajahannya tanpa mempunyai institusi-institusi empayar yang sama. Sempadan empayar ini berubah-ubah setiap kurun. Pada waktu puncaknya empayar ini meliputi hampir seluruh kawasan Eropah Tengah dan juga Selatan.
 
[[Fail:FranciscusIIFrancis_II,_Holy_Roman_Emperor_at_age_25,_1792.png|thumb|200px|left|Maharaja Francis Kedua, Maharaja Rom Suci terakhir, sewaktu kemahkotaannya.]]
 
Sejak permulaan Era Baru, empayar ini dari segi strukturnya tidak lagi mampu mengetuai serangan, meluaskan pengaruruh dan sempadannya dengan baik. Lantas fungsi asasnya ditukar kepada memberi perlindungan dan menjaga keamanan. Empayar ini menjamin kestabilan dan penyelesaian konflik secara aman dengan membendung dinamik sesebuah kuasa. Berikutan kemasukan negeri-negeri jiran yang membayar ufti ke dalam perlembagaannya sejak [[1648]], empayar ini memenuhi fungsinya sebagai penjamin keamanan dalam sistem Kuasa-kuasa besar Eropah pada waktu itu.