Peranti bantuan ventrikel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
}}
'''Peranti pembantu ventrikal''' (VAD) juga dikenali sebagai ventrikel sistem atau membantu VAS) adalah sejenis pam mekanikal yang ditanam untuk membantu ventrikel [[jantung]] yang lemah (ruang pam utama jantung) untuk pam darah ke seluruh badan.
 
'''Peranti bantuan ventrikel''' ("ventricular assist device - VAD") ialah peranti peredaran darah mekanikal yang digunakan untuk menggantikan fungsi hati yang gagal secara sebahagian atau sepenuhnya. Sesetengah VAD adalah bertujuan untuk kegunaan jangka pendek, biasanya untuk pesakit yang sedang pulih daripada [[infarksi miokardium|serangan jantung]] atau [[pembedahan jantung]], manakala yang lain adalah bertujuan untuk kegunaan jangka panjang (beberapa bulan hingga ke beberapa tahun dan dalam beberapa kes untuk sepanjang hayat), biasanya bagi pesakit yang mengalami kegagalan jantung kongestif teruk.
 
Peranti bantuan ventrikel perlu jelas dibezakan daripada [[jantung buatan]], yang direka untuk mengambil alih fungsi jantung sepenuhnya dan secara amnya memerlukan penyingkiran jantung asal pesakit.
 
Peranti pembantu ventrikal ini boleh digunakan sebagai bantuan untuk pemindahan, yang bermakna ia boleh membantu pesakit hidup sehingga jantung penderma bersedia untuk pemindahan. Pilihan ini mungkin tidak sesuai untuk orang-orang yang telah gagal membuat terapi perubatan dan yang dimasukkan ke hospital dengan peringkat akhir sistolik kegagalan jantung. Sebagai bantuan untuk pemindahan, peranti pembantu ventrikal membolehkan pesakit untuk dilepaskan ke persekitaran pesakit luar sementara menunggu pemindahan. Tanpa alat ini, terdapat risiko yang lebih tinggi semasa menunggu untuk pemindahan jantung.