Tun Mutahir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Selepas kematian Tun Perak, Bedahara yang mashur dan teragong di Melaka pada tahun 1498, Tun Mutahir dilantik menjadi Bendahara ke6 Melaka. Beliau adalah seorang India-Muslim.
Perlantikan Tun Mutakhir sebagai Bendahara Malaka telah menimbulkan semula persaingan antara orang Melayu dengan orang India-Muslim untuk mendapatkan pengaruh. Persaingan ini berpunca daripada amalan pilih kasih dalam pentadbirannya. Sebagai contoh, konflik perebutan pengaruh antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun mutakhir dan peristiwa Raja Mendeliar yang memfitnah Tun Mutakhir cuba mengatasi kekeyaan sultan. Ini menyababkan sultan telah membunuh tun Mutakhir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa. Kesannya rakyat berpecah belah dan rakyat tidak bersatu padu. Keadaan ini telah menjejaskan keutuhan kerajaan serta kegiatan perdagangan di Melaka.
 
Perlantikan Tun MutakhirMutahir sebagai Bendahara Malaka telah menimbulkan semula persaingan antara orang Melayu dengan orang India-Muslim untuk mendapatkan pengaruh. Persaingan ini berpunca daripada amalan pilih kasih dalam pentadbirannya. Sebagai contoh, konflik perebutan pengaruh antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun mutakhirMutahir dan peristiwa Raja Mendeliar yang memfitnah Tun MutakhirMutahir cuba mengatasi kekeyaankekayaan sultan. Ini menyababkanmenyebabkan sultan telah membunuh tunTun MutakhirMutahir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa. Kesannya rakyat berpecah belah dan rakyat tidak bersatu padu. Keadaan ini telah menjejaskan keutuhan kerajaan serta kegiatan perdagangan di Melaka.