Senai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Iniialahjc (bincang | sumb.)
k Tukar perkataan "mengaitkan" kepada "menghubungkan"
Baris 4:
'''Senai''' ialah sebuah bandar transit yang terletak 25 kilometer di utara bandar raya [[Johor Bahru]], [[Johor]], [[Malaysia]]. Nama "Senai" berasal daripada ''Sinai'', nama sejenis pokok tempatan yang hidup biak di kawasan itu pada awal [[abad ke-20]].
 
Selain daripada [[Lapangan Terbang Antarabangsa Senai]], Senai juga merupakan pusat operasi kepada banyak pengilang elektronik multinasional yang utama. Bandar ini terletak di [[Lebuhraya Skudai]] yang merupakan sebahagian [[Laluan Persekutuan Malaysia 1|Laluan Persekutuan 1]] yang mengaitkanmenghubungkan [[Johor Bahru]] dengan [[Kuala Lumpur]].
 
Bank-bank tempatan termasuk [[Maybank]], [[Bank BCB]], [[Syarikat Kewangan Public]], [[Bank RHB]], [[Bank Southern]], [[Bank EON]], dan [[Bank BSN]]. Terdapat banyak kedai runcit yang menjual bekalan keperluan antara lain di sepanjang jalan raya utama. Perkhidmatan-perkhidmatan bas yang melalui Senai termasuk TransitLink, Causeway Link, Maju, dan S&S. Perkhidmatan-perkhidmatan ini berulang-alik antara Senai dan Johor Bahru.
Baris 35:
==Rujukan==
* ''Johor Bahru Street Directory'', edisi pertama oleh Penerbitan Rimman
 
==Pautan luar==
*[http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=2517 Peta-peta Senai]
 
{{Johor}}