Sultan Mahmud Shah II dari Johor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Nama asalnya ialah Raja Mahmud and bergelar Sultan Mahmud Shah II, Sultan Johor ke10ke-10 pada 1685-1699. Beliau ditabalkan ketika berumur 10 tahun. Urusan pentadbiran dijalankan oleh [[Bendahara]]. Pusat pemerintahan berada di [[Kota Tinggi]], dan [[Johor Lama]] dijadikan istana hinggap. Disinilah [[Temenggung]] menjaga Kota [[Johor Lama]].
 
Sultan Mahmud Shah II dikaitkan dengan kezaliman dan menimbulkan pergolakan dalam negeri. Pada tahun 1697, Bendahara Seri Maharaja [[Tun Habib Abdul Majid]] meninggal dunia dan disebut "Marhum Padang Saujana".
Baris 24:
 
Di Johor pula, persepakatan telah diwujudkan dengan orang Bugis diketuai oleh Daeng Marewa untuk menghalau Raja Kecil. Angkatan Bugis yang terkenal itu akhirnya berjaya menghalau Raja Kecil dan Raja Sulaiman kembali dinaikkan tahta kesultanan Johor Riau. Zaman kesultanan kerabat Sultan Abdul Jalil inilah menjadikan Riau terkenal sebagai pusat perdagangan dan agama Islam. Riau dikenali "Pulau Segantang Lada" yang dikunjungi berbagai pedagang dari Eropah dan timur jauh.
 
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Sultan Ibrahim Shah ]]|
Jawatan=Sultan Johor ke-9<br> 1685 &ndash; 1699|
penyandang kemudian=[[Sultan Abdul Jalil IV]]}}
 
==Pautan luar==
* http://www.johordt.gov.my/pdkotatinggi/pelancongan.php?scr=pelancongan_sejarahsultan
 
[[Kategori: Sultan Johor]]