Proses pilihan raya di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Melindungi "Proses Pilihan Raya di Malaysia": Laku musnah berlebihan ([Sunting=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 11:28, 24 Oktober 2013 (UTC)) [Pindahkan=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 11:28, 24 Oktober 2013
Aurora (bincang | sumb.)
tak perlu gabung rasanya
Baris 1:
{{gabung|Pilihan Raya Umum Malaysia}}
{{Politik Malaysia}}
 
Selepas peristiwa [[Perang Dunia IIKedua]] berakhir pada tahun [[1945]], diikuti dengan pengunduran Tentera [[Jepun]] dari [[Tanah Melayu]], semangat nasionalisme dikalangandi kalangan rakyat Tanah Melayu ketika itu amat ketara. Tertubuhnya parti-parti politik untuk memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu. Mereka ini mendapat kuasa melalui [[pilihan raya|Pilihan Raya]] yang diadakan untuk memilih kerajaan.
 
Tujuan utama parti-parti politik ini bertanding ialah untuk memperoleh majoriti kerusi di Parlimen ([[Dewan Rakyat Malaysia]]) atau [[Dewan Undangan Negeri]] supaya boleh menubuhkan Kerajaan Persekutuan atau Negeri. Calon-calon yang memperoleh majoriti undi di bahagian yang mereka bertanding akan diisytihar menang.
 
[[Pilihan raya umum Malaysia]] diadakan secara berkala bagi melantik wakil-wakil rakyat ini. Dan sekiranya berlaku kekosongan di antara tempoh pilihan raya umum, [[pilihan raya kecil]] boleh diadakan bagi mengisi kekosongan tersebut.
 
== Undang-undang dan peraturan pilihan raya ==
Baris 12:
# Perlembagaan Persekutuan.
# Perlembagaan Negeri.
# [[Akta Pilihan Raya, 1958]] (Akta 19).
# [[Akta Kesalahan Pilihan Raya, 1954]] (Akta 5).
# Peraturan-peraturan (Penjalanan Pilihan Raya) Pilihan Raya, 1981.
# Peraturan-peraturan (Pendaftaran Pemilih) Pilihan Raya, 2002.
Baris 32:
 
== Persempadanan semula bahagian-bahagian Pilihan Raya ==
Sebagai sebahagian daripada fungsi utamanya, [[Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia]] (SPR) bertanggungjawab untuk mengkaji semula sempadan Bahagian-bahagian Pilihan Raya Parlimen dan Negeri. Seperti yang tertera di dalam Perlembagaan Persekutuan, Suruhanjaya Pilihan Raya perlu menjalankan kajian ini setiap tidak kurang daripada 8 tahun.
 
== Pendaftaran pemilih ==