Proses pilihan raya di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Aurora telah memindahkan halaman Proses Pilihan Raya di Malaysia ke Proses pilihan raya di Malaysia: gaya Wikipedia
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 29:
 
== Bilangan bahagian pilihan raya ==
{{utama|Senarai kawasan pengundian di Malaysia}}
Dalam sistem pilihan raya yang diamalkan di Malaysia, seseorang calon dipilih untuk mewakili penduduk-penduduk sesuatu bahagian pilihan raya di Parlimen (Pilihan Raya Umum) atau Dewan Undangan Negeri (Pilihan Raya Negeri). Sehingga kini terdapat 222 kerusi Dewan Rakyat (Parlimen) dan 567 kerusi Dewan Undangan Negeri.
 
Baris 52 ⟶ 53:
 
== Semakan daftar pemilih ==
Semakan daftar pemilih dijalankan di sepanjang tahun, seperti yang diperuntukkan di dalam undang-undang. AndaPengundi boleh mendaftar di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya, Pejabat-Pejabat Pilihan Raya Negeri, Pejabat-Pejabat Pos atau melalui unit-unit bergerak Suruhanjaya. Daftar-daftar pemilih baru disediakan setiap 3 bulan sekali dan ia dipamerkan selama 7 hari bagi tujuan urusan tuntutan dan bantahan. Selepas mempertimbangkan tuntutan dan bantahan melalui siasatan awam, daftar pemilih untuk tahun berkenaan akan disahkan oleh Suruhanjaya di dalam tempoh sebulan. Semasa semakan daftar induk, nama-nama pemilih yang sudah meninggal dunia dan yang sudah hilang kelayakan mengikut undang-undang akan dikeluarkan daripada daftar berkenaan.
 
== Kelayakan calon ==
Baris 87 ⟶ 88:
 
===Penggunaan simbol ===
Seseorang calon yang mewakili sesuatu [[parti politik]] boleh menggunakan simbol parti jika dia mendapat kebenaran bertulis daripada ketua parti berkenaan. Calon-calon bebas perlu memilih mana-mana simbol yang telah disediakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, untuk dicetak pada kertas-kertas undi.
 
===Kempen ===
Baris 130 ⟶ 131:
* [http://www.spr.gov.my Laman web rasmi SPR]
* [http://psephos.adam-carr.net/countries/m/malaysia/ Arkib Pilihan Raya Adam Carr]
* [http://wwwresultpru13.mypoliticianspr.comgov.my/module/penamaan/laporan/laporan_6/laporan_6.php KeputusanCalon dan petakeputusan pilihan raya umum Malaysia 20082013]
 
[[Kategori: Politik Malaysia]]