Pop yeh-yeh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
}}
 
'''Irama pop yeh-yeh''' merupakan satusebuah rentakgenre yang popular di [[Malaysia]], [[Singapura]], dan [[Brunei]] ketika era 1960-an dahulu. Irama pop yeh-yeh menguasai dunia muzik [[Melayu]] dari tahun 1965 hingga 1971. Irama pop yeh-yeh merupakan kesan pengaruh hebat daripada kumpulan ''The Beatles'' dari[[British]], [[UnitedThe Kingdom|EnglandBeatles]] ke atas industri muzik Melayu zaman itu. Malah, istilah pop yeh-yeh diambil daripada judul lagu popular The Beatles, ''She Loves You - Yeh, Yeh, Yeh.''
 
==Sejarah==
Lagu tempatan berirama pop yeh-yeh tempatan pertama dihasilkan ialah lagu ''Suzanna'', dendangan M Osman pada tahun 1964. Ketika kemuncak kegilaan irama pop yeh-yeh, banyak kumpulan muzik yang ditubuhkan cuba meniru The Beatles dari segi penampilan, corak dan gaya persembahan.
 
Baris 19 ⟶ 20:
Antara penyanyi yang mencipta namanya pada ketika itu termasuklah [[A. Ramlie]], [[Jeffrydin]], [[Adnan Othman]], [[J Kamisah]], [[Ahmad Jais]], [[M Osman]], [[Hussien Ismail]], [[A Halim]], [[S Jibeng]] dan [[L Ramlie]].
 
Ketika itu juga wujud beberapa kumpulan rock dan pop termasuk The Rhythm Boys, The Siglap Five dan The Hook yang menampilkan M Romzi sebagai penyanyi utamanya.
 
Kegemilangan pop yeh-yeh mula merosot pada 1971. Semenjak kemerosotan irama pop yeh-yeh. pusat perkembangan muzik Melayu mulai beralih dari Singapura ke Kuala Lumpur.