Gauco: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Sama seperti [[koboi]] di [[Amerika Utara]], kaum gaucho mempunyai reputasi lelaki yang gagah, pendiam, tetapi angkuh dan berupaya melakukan keganasan apabila diganggu. Mereka juga mirip koboi kerana gaucho cukup terkenal sebagai penunggang [[kuda]] yang mahir. Lazimnya, kuda yang dimiliki seorang gaucho adalah hartanya yang terpenting di dunia ini. Malah, sewaktu beberapa perang pada abad ke-19 di [[Southern Cone]], [[pasukan berkuda]] kedua-dua belah pihak secara majoritinya adalah dari golongan gaucho.
 
Gaucho berpakaian dengan agak jelas pakaian koboi Amerika Utara, dan menggunakan ''[[bolas]]'' (tiga kulit batu terikat diikat bersama-sama dengan sekitar tiga kaki tali kulit yang mencengkam) sebagai tambahan kepada tanjul atau riata biasa "Amerika Utara". Pakaian gaucogaucho biasa termasuk satu ''ponco'' (yang digunakan juga sebagai selimut alas pelana dan bahkan juga sebagai peralatan tidur), satu ''facón'' (pedang pendek berdua mata), satu ''rebenque'' (cemati), dan seluar pendek longgar dipanggil ''bombachas'', ikat pinggan ''tirador'', atau satu ''chiripá'', sehelai kain digunakan seperti sehelai lampin. Beberapa barang-barang ini adalah diimport oleh British ke kawasan ini; sebagai contoh, ''bombachas'' adalah pada asalnya dibuat di [[Turki]].
 
GaucoGaucho adalah juga mazhab biasa penduduk Negeri Brazil di ''Rio Grande do Sul'', dan istilah ini digunakan bagi mengenal pasti kumpulan penduduk yang tinggal di negeri lain di bahagian selatan [[Brazil]]. Bagi mereka yang menimbulkan mazhab ini biasanya mempunyai tujuan menonjolkan kebanggan yang ada bagai asal usul mereka sebagai pendatang bagi tanah dara dan bagi sifat rajin yang diwakilinya.
 
[[ca:Gautxo]]