Jemaah Islamiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 12:
Bashir dan kawannya menciptakan kelengkapan radio cetak rompak untuk berkhutbah kepada yang miskin dan yang ditindas di Indonesia. Bashir mewujudkan [[sekolah asrama]] di [[Jawa (pulau)|Jawa]]. Moto sekolah ini adalah, "Kematian dalam cara [[Allah]] adalah cita-cita kita yang tertinggi."
 
Bashir dan Sungkar keduanya telah dipenjarakan oleh [[diktator]] [[Indonesia]] kerajaan [[Suharto]] sebagai sebahagian dari tindakan keras pada kumpulan radikal seperti [[Komando Jihad]], dimana kedua orang adalah ahli. Mereka menghabiskan masa beberapa tahun sekitar jangka masa itu.
 
Bashir dan pengikut-pengikutnya melarikan diri ke [[Malaysia]] pada tahun [[1982]]. Dia mula merekrut pengikut-pengikut dari [[Malaysia]], [[Singapura]], dan [[Filipina]]. Kumpulan itu secara rasmi menamakan diri mereka Jemaah Islamiyah sekitar waktu itu.
 
Pada pertengahan dan akhir tahun 1980-an, ramai ahli JI, termasuk Sungkar dan Hambali menyertai golongan [[Mujahidin]] di [[Afghanistan]] bagi menentang pencerobohan Soviet ke atas Afghanistan. Mereka disertai oleh kumpulan-kumpulan Muslim seluruh dunia.
Baris 20:
Di Asia Tenggara, ahli-ahli JI mencetak dan menyebarkan risalah-risalah di seluruh rantau itu.
 
[[Image:Hambali.jpg|frame|Hambali, ketua JI dan suspek utama pengeboman [[Hotel J.W. Marriot]] Jakarta.]]
Bashir bertemu dengan [[Riduan Isamuddin]], (lebih dikenali sebagai Hambali) sekitar awal tahun 90-an di sebuah sekolah pondok yang ditubuhkan oleh Bashir. Bashir menjadi pemimpin spiritual kumpulan berkenaan sementara Hambali menjadi ketua bersenjata.