Qada dan Qadar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 8 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q216774
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
maka boleh difahami disini ayat quran di atas bukan bererti secara mutlak usaha itu akan mengubah takdir tetapi usaha yang kita lakukan adalah apa yang Allah telah takdirkan dan juga hasil dari usahapun seperti apa yang Allah takdirkan.
 
bolehBoleh berlaku kita nak pergi Haji tapi Allah tidak takdirkan kita untuk pergi haji sedang kita dah berazam maka pada kedaan ini kita perlukan izin [[Allah]] untuk lakukan walaupun perkara baik. Dalam kata lain Allah tidak takdirkan kita untuk pergi Haji sedang pahala bagi haji yang sempurna akan di perolehi kerana niat itu. begituBegitu juga dalam keadan satu orang yang berazam sunguh-sunguh untuk mencuri; tetapi Allah tidak takdirkan dia untuk curi maka dia tetap tidak akan dapat mencuri tetapi dari segi dosa dia tetap akan dapat dosa seolah dia telah mencuri.
 
Hadith:-
Baris 56:
:Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.<ref>Hadith 40 Imam Nawawi Hadith ke-19</ref>
 
jadiJadi tmpa izin Allah tida ada apapun akan berlaku
 
makaMaka disini akan timbul beberap persoalan
adakah jadi jahat dan baik itu ditakdirkan oleh Allah juga?
adakah jadi jahat dan baik itu ditakdirkan oleh Allah juga? maka jawapan adalah ia Allah tetapkan namun perlu diingat apa yang Allah takdirkan itu bukanlah sesuatu yang bercanggah dengan kehndak hamba itu. Maka satu orang jadi jahat dan baik kerana kehndak dia dan Allah takdirkan dia jadi jahat atau baik bersamaan dengan kehendak hamba-Nya itu.
 
adakah jadi jahat dan baik itu ditakdirkan oleh Allah juga? makaMaka jawapan adalah ia Allah tetapkan namun perlu diingat apa yang Allah takdirkan itu bukanlah sesuatu yang bercanggah dengan kehndakkehendak hamba itu. Maka satu orang jadi jahat dan baik kerana kehndakkehendak dia dan Allah takdirkan dia jadi jahat atau baik bersamaan dengan kehendak hamba-Nya itu.
== Pandangan Sunni ==
ini Adalah Akidah Ahli Sunnah Waljmaah berkenan Qada dan Qadar.
manakalah golongan yang mngatakan Allah tidak tetapkan perbutan manusia adalah akidah Qadariyah(akidah ini ditentang oleh Imam Abu hanifah dan Imam syafie) dan Akidah Muktazillah(ditentang oleh Imam Hambali dan beliau di penjarakan oleh pengusa yang berakidah Muktazilah) dan pada akhir zaman ini muncul gerakan Hizbut Tahrir<ref>Al-Syakhshiyah al-Islamiyah ISBN 979-9478-13-8</ref> yang mana mereka juga mengatakan perbuatan manusia bukanlah sesuatu yang Allah tetapkan.
 
== Pandangan selain Ahli Sunnah Waljama'ah ==
manakalah Golongan yg serahkan semua pada Allah tampa ada sebarang usaha itu adalah Jabriyah( Akidah yang salah menurut ulamak-ulamak muktabar) mereka juga mngatakan manusia jadi jahat atau baik kerna paksaan.
 
iniDi atas Adalah Akidah Ahli Sunnah WaljmaahWaljma'ah berkenan Qada dan Qadar.
 
manakalahManakalah golongan yang mngatakan Allah tidak tetapkan perbutan manusia adalah akidah Qadariyah(akidah ini ditentang oleh Imam Abu hanifah dan Imam syafie) dan Akidah Muktazillah(ditentang oleh Imam Hambali dan beliau di penjarakan oleh pengusa yang berakidah Muktazilah) dan pada akhir zaman ini muncul gerakan Hizbut Tahrir<ref>Al-Syakhshiyah al-Islamiyah ISBN 979-9478-13-8</ref> yang mana mereka juga mengatakan perbuatan manusia bukanlah sesuatu yang Allah tetapkan.
 
Imam Abu Ya'qub Yusuf B. Yahya al-Buwaithi (murid Imam asy-Syafi'i) pernah bertanya kepada Imam asy-Syafi'i:
"Bolehkah aku bersolat di belakang orang Syiah Rafidhah (sebagai makmum)?"
Imam asy-Syafi'i berkata, "Jangan bersolat di belakang orang Syi'ah, orang Qadariyyah, dan orang-orang Murji'ah."
Aku bertanya lagi, sebutkan ciri-ciri mereka kepadaku?
Jawab imam asy-Syafi'i, "Sesiapa yang mengatakan Iman cukup dengan perkataan maka dia adalah pengikut murji'ah. Sesiapa yang mengatakan Abu Bakr dan 'Umar bukan imam (khalifah), maka dia Syi'ah Rafidhah. Dan sesiapa yang mengatakan perbuatan hamba bergantung kepada kehendaknya semata-mata maka dia adalah pengikut qadariyah." <ref>adz-Dzahabi, Siyar A'lam Al-Nubala 10/31</ref>
 
manakalahManakala Golongangolongan yg serahkan semua pada Allah tampa ada sebarang usaha itu adalah Jabriyah( (Akidah yang salah menurut ulamak-ulamak muktabar) mereka juga mngatakan manusia jadi jahat atau baik kerna paksaan.
 
Akidah-Akidah yang mnyimpang ini adalah keranah masalah dalam memahami Qada dan Qadar.