Bukit Gantang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
'''Bukit Gantang''' merupakan mukim dalam daerah [[Taiping]], [[negeri Perak]] Darul Redzuan. Mukim Bukit Gantang terletak di bawah pentadbiran Daerah [[Larut, Matang dan Selama]]. Mukim ini terletak bersempadanan dengan Mukim Kg. Buaya, Daerah [[Kuala Kangsar]] yang memisahkannya dengan sebuah bukit yang dikenali sebagai [[Bukit Berapit]]. Terletak pada koordinat 4° 47' 0" Utara, 100° 46' 0" Timur. Kampung Bukit Gantang berhampiran [[Lebuhraya Utara-Selatan]], berdekatan dengan [[Changkat Jering]], [[Kampung Cheh]], [[Matang]], [[Padang Rengas]], [[Kuala Sepetang]] dan lain-lain.
 
Nama gantang diambil daripada nama bukit, ditemui sejenis alat yang dinamakan [[gantang]].{{fact|Ini cerita rekaan ke?}} Gantang ialah sejenis alat untuk mengukur jumlah [[beras]] atau [[padi]]. Bentuknya seperti bentuk tong susu tepung Nestle yang bersaiz 2 kilo. Saiz yang lebih kecil ialah [[cupak]]. 4 cupak bersamaan 1 gantang.
 
Kawasan ini merupakan kawasan pertanian khususnya [[padi sawah]] , getah, kelapa sawit dan buah-buahan. Bukit Gantang mendapat julukan 'Tropical Fruit Village'. Hampir keseluruhan penduduknya terdiri daripada orang [[Melayu]].
Baris 21:
Satu ketika dahulu, Bukit Gantang pernah dijadikan sebagai sebuah pusat pentadbiran Jajahan [[Larut]] oleh [[Long Jaafar]] setelah dilantik sebagai Ketua daerah Larut<ref>[http://www.google.com.my/search?tbm=bks&hl=en&q=%22Long+Jaafar%22+raja+larut&btnG=#hl=en&tbs=bkv:a&tbm=bks&sclient=psy-ab&q=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&oq=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3...14833.17940.0.18347.3.3.0.0.0.0.128.310.1j2.3.0...0.0.vY_6qZnbM5k&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d9c4167fc3051cfa&biw=1280&bih=619 Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, Volume 26, Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. Malaysian Branch, Singapore]</ref> melalui perlantikan oleh ayahandanya Syed Alang Alauddin ibni Sultan Mudzaffar Syah III<ref>[https://sites.google.com/site/malaysianroyal/home The Malaysia's Royal-Pengesahan nama sultan dan jawatan Panglima Bukit Gantang (1857 - 1865)]</ref>, Maharaja Benua Islam Siam Kedah pada tahun 1856. Syed Alang Alauddin juga bergelar Panglima Bukit Gantang.
 
Long Jaafar telah mendirikan sebuah kubu pertahanan di Pekan Bukit Gantang bagi menangkis serangan dari thaiThai dan [[Kedah]] semasa zaman pertengahan dahulu. Kota ini juga telah menyaksikan peperangan antara Thai dan [[Kedah]] terhadap Kerajaan Negeri [[Perak]] dan menyaksikan pertahanan utara negeri [[Perak]] jatuh kepada Thai dan [[Kedah]] yang mengakibatkan angkatan perang [[Perak]] terpaksa berundur ke [[Kuala Kangsar]] sebelum perjanjian damai antara Thai dan [[Perak]] ditandatangani.
 
===Peperangan Siam dan Perak===