Wikipedia:Polisi sekatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 46 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q175291
kemas
Baris 137:
* '''Pembalikan berlebihan''' — Ia amat berbantu untuk meninggalkan satu notis sekat, dengan pautan pada perbezaan ini yang menunjukkan perlanggaran, pada laman perbualan pengguna. Sysop yang menyekat dibawah keperluan ini harus tidak nyahsekat untuk diri mereka sendiri.
* '''Kerosakan''' — Untuk IP dinamik, sekatan seumpama patut bertahan selama 24 jam. Untuk IP statik dan nama pengguna, sekatan seumpama patut mulaannya bertahan 24 jam, tetapi pelanggar berulang mungkin disekat untuk peningkatan jarak masa. Akaun baru mungkin disekat untuk sebarang jarak masa atau tak habis, dan [[Wikipedia:Boneka stokin|Boneka stokin]] yang telah dicipta untuk melanggar polisi Wikipedia patut disekat tak habis. Bagaimanapun, sekatan kekal patut tidak digunakan terhadap kejadian terpencil dari kerosakan dari alamat IP mahupun terhadap akaun pengguna yang buat satu campuran suntingan berosak dan berguna.
* '''Nama pengguna''' — Alamat IP dari pengguna ini patut tinggal autosekat. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain pada tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian disekat. Sila pastikan yakni akaun ini adalah penyamar ''merbahaya'' sebelum sekatkannya; seseorang mungkin memilih satu nama seakan sama kepada pengguna lain tanpa sebarang niat buruk. Jika mereka membuat suntingan sah, mereka patut diberitahu dari kemungkinan kekeliruan dan digalakkan untuk menukar nama pengguna. Sysop boleh memaksa satu perubahan nama dengan menyekat nama pengguna ini dengan tarikh lupus secara tak terbatas. Sysop penyekat patut masukkan [[Templat:NamapenggunaSekat]] pada pesanan sekatan (dengan menulis {{tl|UsernameBlock}} pada "sebab" lapangan), bersama dengan satu pautan ke RfC atau laman perbualan pengguna dimana hal ini telah dibincangkan. Jika satu laman pengguna telahpun dicipta, sebarang pengguna mungkin tambah suatu kenyataan dari mengapa pengguna ini disekat dan pautan ke laman [[WP:RFC|RfC]] pada laman pengguna yang disekat. Adalah tidak dinasihatkan untuk cipta laman pengguna atau laman perbualan untuk pengguna dengan nama pengguna yang jijik. Waspada patut diambil untuk nyahsekat alamat IP pengguna. Untuk nyahsekat IP ini tetapi bukan nama pengguna, tunggu hingga pengguna ini cuba menyunting satu laman, dan seperti ''#1234 telah disekat kerana mereka berkongsi suatu IP dengan NamaPenggunaLama'' akan muncul pada [[Special:Ipblocklist]]. Klik "nyahsekat" bersebelahan nombor itu. Kemudian pengguna ini boleh log masuk dibawah nama baru mereka. Jika suatu akaun telah disekat kedua-dua untuk vandalisme ''dan'' kerana mempunyai nama tak sesuai. IP ini patut tinggal [[Wikipedia:Autosekat|Auto-disekat]]. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain dalam tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian boleh disekat. Selain itu, para pengguna yang menerima amaran seperti {{tl|Nama larangan}} perlu memohon pertukaran nama daripada birokrat untuk mengelakkan daripada dikenakan sekatan secara tak terbatas dengan menyatakan alasan yang munasabah untuk menukar nama pengguna.
*'''Akaun awam''' — Ini patut disekat dengan satu pesanan sekat menuding pada akaun awam itu adalah tak diperlukan. Sebagai altenatif, apabila mengesahkan yakni kata laluan ini awam, ia amat mudah dan sentiasa mencipta kurang kalut dengan hanya pergi ke dalam [[Special:Preferences]] dan menukar kata laluan. Ini membuatkan kata laluan ini bukan lagi awam, dan boleh juga disiapkan oleh sesiapa jua, bukan sahaja seorang penyelia.
*'''Bot''' — Sekatan mulaan patut bertahan 24 jam, dimana patut mencukupi masa untuk membenarkan operator bot untuk respon.