Libreto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
==Ciri-ciri sastera==
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Baris 11:
 
==Hubungan penggubah muzik dan libretis==
Librett untuk [[opera]], [[oratorio]] dan [[kantata]] dalam abad yang ke-17 dan 18 kebiasaannya tidak ditulis oleh penggubah [[opera]], tetapi oleh penyajak-penyajak terkenal. Metastasio (1698–1782) (nama betul Pietro Trapassi) merupakan salah seorang libretis terkemuka di Eropah untuk era tersebut. Libreti beliau banyak digunakan oleh ramai [[penggubah]]-penggubah di zamannya.
 
Antara libretis lain yang terkenal pada abad ke-18 ialah Lorenzo da Ponte, yang menulis libreti untuk tiga [[opera]] agung [[Mozart]] , begitu juga untuk penggubah-[[penggubah]] lain. Eugène Scribe merupakan salah seorang libretis abad ke-19, yang banyak menulis untuk karya-karya [[opera]] penggubah Meyerbeer, begitu juga untuk penggubah-penggubah lain seperti Daniel Auber, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Gioachino Rossini dan [[Giuseppe Verdi]].
 
Pasangan libretis [[Perancis]] Henri Meilhac dan Ludovic Halévy menulis sejumlah yang besar libreti untuk [[opera]] dan opereta untuk penggubah Jacques Offenbach, Jules Massenet dan Georges Bizet. Libretis Arrigo Boito pula banyak menulis libreti untuk, antara lainnya, [[Giuseppe Verdi]] dan Amilcare Ponchielli, termasuk dua [[opera]] gubahannya sendiri.
 
==Ciri-ciri sastera==