Libreto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Baris 38:
 
==Bahasa dan terjemahan==
Sebagai bahasa asal untuk [[opera]], [[bahasa]] dan [[penggubah]] [[Itali]] mendominasi genre ini di [[Eropah]] (kecuali di [[Perancis]]) untuk keseluruhan abad ke-18, dan malah kesehingga dalamke abad yang seterusnya di [[Rusia]].
 
Pengecualian penting sebelum tahun 1800 boleh didapati dalam kerjaseni penggubah Henry Purcell iaitu [[opera]] [[Jerman]] di Hamburg pada era Barok, opera balada dan Singspiel untuk abad ke-18, dan sebagainya. Selain dari kesusasteraan dan lagu, libreto beliau mempunyai banyak masalah dan cabaran untuk terjemahan.
 
Pada masa Lalulalu (malah hari ini), kerja-kerja drama muzikal asing dengan dialog lisan terutamanya komedi, kadangkala dipersembahkan dengan bahagian nyanyian dalam bahasa asal dan dialog lisan dalam bahasa tempatan. Walau bagaimanapun, ini mengukuhkan idea sesetengah orang bahawa perkataan-perkataan untuk lagu tidak dikira penting, satu tanggapan biasa yang salah bagi orang yang tidak benar-benar memahami drama muzikal atau [[opera]].
 
Ini sebenarnya tidaklah merosakkan sama sekali seni muzik, seperti yang pernah dibuat oleh pelakon-penyanipenyanyi terkenal, Betty Grable, Don Ameche dan Carmen Miranda. Tetapi, perubahan yang dibuat menukar maksud asal lirik dalam terjemahan yang dibuat seperti dalam drama muzikal "Show Boat", "The Wizard of Oz" (filem 1939), "My Fair Lady" (atau "Carousel"), yang mana lirik-lirik lagu dan teks lisan berkait rapat antara satu sama lain. Lirik – lirik yang ditulis adalah untuk plot drama dan bukan sekadar untuk menyediakan kata-kata untuk lagu yang bagus.
 
Dengan adanya bahan bercetak atau projektor dalam persembahan-persembahan [[opera]] atau drama muzikal di rumah-rumah [[opera]] hari ini menjadikan nyanyian dalam bahasa asal [[opera]] iaitu [[bahasa Itali]] terutamanya sebagai lebih praktikal, walaupun sesetengah orang merasakan lebih bagus mendengar lagu drama di dalam bahasa sendiri.