Hukum Avogadro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: hu:Avogadro-törvény
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 2:
'''Hukum Avogadro''' ('''Hipotesis Avogadro''', atau '''Prinsip Avogadro''') merupakan satu [[hukum gas]] yang dinamakan sempena [[Amedeo Avogadro]], yang membuat suatu hipotesis pada tahun [[1811]] bahawa:
 
:''Gas-gas yangdengan berisiisi padu yang sama, pada suhu dan tekanan yang sama, mempunyai bilangan zarah atau molekul yang sama.''
 
Justeru, bilangan [[molekul]] pada [[isi padu]] [[gas]] yang tertentu adalah bebas daripada saiz atau [[jisim]] molekul gas itu. Contohnya, gas [[hidrogen]] dan gas [[nitrogen]] pada isi padu yang sama mempunyai bilangan molekul yang sama, sekiranya pada suhu dan tekanan yanyang sama.
 
Aspek kecil hukum ini boleh dinyatakan secara matematik seperti ini:
Baris 12:
yang:
:''V'' ialah isi padu gas.
:''n'' ialah bilangan [[Mol (unit)|mol]] gas itu.
:''k'' ialah pembolehubah tetap.
 
Baris 21:
:''p'' ialah [[tekanan]] gas
:''T'' ialah [[suhu]] gas
 
mempunyai nilai yang sama untuk semua gas, bebas daripada saiz dan jisim molekul gas.
 
Satu mol sesuatu gas unggul adalah sebanyak 22.4 liter (dm<sup>3</sup>) pada [[Suhu tekanan piawai|STP]], dan merangkumi 24.45 liter pada SLC (Keadaan bilik = 25 darjah Celsius dan 1 atm/101.3kPa). Isi padu ini sering dirujuk sebagai [[isi padu molar]] sesuatu gas unggul. Gas sebenar mungkin akan menyimpang daripada nilai ini.
 
Bilangan molekul dalam satu mole dipanggil ''[[nombor Avogadro]]'': kira-kira 6.022&kalitimes;10<sup>23</sup> zarah setiap mol.
 
Hukum Avogadro, bersertakanberserta [[hukum gas gabungan]], membentuk [[hukum gas unggul]].
 
[[Kategori:Kimia FizikTermodinamik]]
 
[[az:Avoqadro qanunu]]