Dinar emas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Dinar emas'' merupakan mata wang berasaskan emas yang dicadangkan digunakan di seluruh dunia terutama di negara-negara Islam. Istilah ini dipilih kerana berteraskan mata wa...
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Dinar emas''' merupakan [[mata wang]] berasaskan [[emas]] yang dicadangkan digunakan di seluruh dunia terutama di negara-negara Islam.
 
Istilah ini dipilih kerana berteraskan mata wang [[Islam]] yang pernah digunakan di negara [[Madinatul Munawarah]] pada zaman [[Nabi]] [[Muhammad]] lagi. Dinar Emas telah diperluaskan lagi pada zaman [[Khulafa Al Rasyidin]] yang tersebar dari [[Afrika Utara]] , [Andalusia]] hinggalah ke [[Bukhara]], [[Delhi]] dan [[Asia Tenggara]] kemudiannya.
 
Dr [[Mahathir Muhamad]] semasa menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] telah melihat kebaikan dinar emas untuk digunakan sebagai wang seragam dan sama nilai sejak [[2003]] lagi. Tetapi pada ketika gagasan ini agak baru , di pandang remeh dan dilihat sebagai saingan kepadadan meniru ero[[euro dolar]] di [[Eropah]].
 
Dinar Emas disasarkan kepada negara-negara Islam yang menyertai [[OIC]]. Dinar emas diharap menjadi [[mekanisme]] [[pasaran global]] yang dapat mengatasi masalah [[penyangak mata wang]] yang berleluasa di setiap [[pasaran saham]]. Negara-negara Islam yang banyak mengeksport [[petroleum]] diharap dapat menjayakan wawasan murni yang pernah digunakan oleh [[Rasulullah]].
 
==Kebaikan==
Tujuannya bagi mengurangkan penipuan dan [[manipulasi]] mata wang. Mata wang sedia ada tidak adaseperti dolar [[Amerika]] , bath [[Thailand]] mahupun ringgit mudah dimanipulasi dan mudah disalahgunakan.
 
==Perbandingan==
Dolar Amerika diterima di kebanyakan negara terutama di negarapnegara-negara sedang membangunan tetapi harga pasarannya tidak menentu dan berubah-ubah dengan cepat. Ada dakwaan mengatakan mata wang ini dicetak dengan jumlah yang banyak di luar negara Amerika tetapi tidak dibenarkan dibawa masuk ke negara Amerika sendiri.
 
Euro Dolar telah dilaksanakan di 21 buah negara ahli [[Kesatuan Eropah]] dan setakat ini menampakkan kejayaan untuk menstabilkan harganya.
 
[[kategori:mata wang]]