Lyndon B. Johnson: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
terjemahan dalam BM
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
 
'''Lyndon Baines Johnson''' ([[27 Ogos]] [[1908]] – [[22 Januari]] [[1973]]) atau nama gelaran '''LBJ''' merupakan seorang [[Presiden Amerika Syarikat]] yang ke-36 (1963–1969). Setelah melayari sebuah kerjaya yang panjang di [[Kongres Amerika Syarikat]], Johnson berkhidmat sebagai [[Naib Presiden Amerika Syarikat|Naib Presiden]] [[Amerika Syarikat]] pada tahun [[1963]] dan menggantikan [[John F. Kennedy]] yang terbunuh.
Ia juga pernah berkhidmat sebagai Ketua Minoriti Parti Demokrat di Senat. Sebagai presiden, ia bertanggungjawab untuk pengesahan beberapa undang-undang yang berunsur liberal, termasuk [[Gerakan Hak Sivil Amerika]] tahun 1955-1968, [[Medicare]], program "[[War on Poverty]]". Itu semua terdapat dalam program [[Great Society]]. Secara berturut, LBJ meningkatkan kehadiran pasukan Amerika Syarikat semasa [[Perang Vietnam]], dari 16,000 di tahun 1963 kepada 550,000 pada awal tahun 1968, dimanadi mana lebih daripada 1,000 terbunuh setiap bulan. LBJ dipilih semula pada tahun 1964, namun pencalonannya pada tahun 1968 gagal sebagai hasil gejolakpergolakan di dalam tubuh partinya, lalu ia mengumumkan bahawa ia tidak ingin mengikutimeneruskan pencalonan. Johnson dikenali ramai kerana keperibadian yang gila kuasa dan mencengkeram ahli politik utama. Warisan jangka panjangnya sukar diukur, kerana kemajuan yang dicipta dalam bidang hak-hak sivil dan program "[[Great Society]]", diganggu oleh isu Perang Vietnam.
 
Kerana menggantikan Presiden Kennedy, pada masa jawatan pertama ia tidak didampingi oleh naib presiden. Lalu setelah terpilih dalam menjalankan masa jawatan kedua, ia didampingi oleh Naib Presiden [[Hubert H. Humphrey]].