Hak asasi manusia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Razr Nation (bincang | sumb.)
Reverted 1 edit by 211.24.238.68 (talk). (TW)
Baris 31:
Kewujudan, keabsahan dan isi kandungan Hak kemanusiaan telah menjadi isu pendebatan dalam bidang [[falsafah]] dan [[sains politik]]. Dari segi perundangan, Hak kemanusiaan telah termaktub dan diberi takrifan dalam [[undang-undang antarabangsa]], dan juga dalam undang-undang bagi sesetengah negara. Walaupun begitu, cara penakrifan dan pelakasaan hak kemanusiaan masih memperlihatkan kepelbagaian.
 
== Hak kemanusiaan dalam undang-undang antarabangsa ==
==
Pada tahun 1948,resolusi [[Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat]]<ref>[http://www.unhchr.ch/udhr/lang/mli.htm Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat - Universal Declaration of Human Right]</ref> telah diterima oleh Perhimpunan Agung [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]]. Dengan tidak mengenakan kuatkuasa undang-undang, ia mendesak negara anggotanya supaya menegakkan sejumlah hak kemanusiaan, termasuklah hak sivil, hak ekonomi dan hak sosial. Resolusi ini juga menekankan bahawa hak berkenaan merupakan teras untuk mewujudkan "kebebasan,keadilan dan keamanan di Dunia".
 
Perisytiharan ini menyarankan supaya kelakuan kerajaan terhadap rakyat seharusnya disempadankan bersamping tanggugjawab kerajaan terhadap rakyat diperjelaskan.
 
Usaha untuk mewujudkan kuatkuasa undang-undang berkaitan dengan piagam ini,telah menimbulkan pendebatan antarabangsa mengenai apakah hak kemanusian yang harus diabsahkan. Tetapi pada akhirnya, 2 perjanjian antarabangsa telah diadakan. Yakni:
* ''International Covenant on Civil and Political Rights'' (terbuka untuk ditandatagani sejak 1966, dikuatkuasakan pada 23 Mac 23, 1976)<ref>[http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/a_ccpr.htm International Covenant on Civil and Political Rights'' (terbuka untuk ditandatagani sejak 1966, dikuatkuasakan pada 23 Mac 23, 1976)]</ref>
* ''International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights'' (terbuka untuk ditandatangani sejak 1966, dikuatkuasakan pada 3 Januari, 1976)<ref>[http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/a_cescr.htm ''International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights'' (terbuka untuk ditandatangani sejak 1966, dikuatkuasakan pada 3 Januari, 1976)]</ref>
 
Bagi negara yang telah menandatangai perjanjian ini, mereka mempunyai tanggungjawab untuk menegakkan hak kemanusian yang disenarikan dalam perjanjian yang berkenaan.
 
== Pautan luar ==