Tun Mutahir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tun Mutahir bin Tun Ali''' merupakan [[Bendahara]] [[Melaka]] ke-7. Beliau dilantik menjadi bendahara selepas kematian bapa saudaranya [[Tun Perpatih Putih]]. Bapanya ialah [[Tun Ali]] manakala ibunya Tun Kudu. Datuknya sebelah bapa, Baginda Mani Purindan adalah seorang India-Muslim <ref>[http://www.geocities.com/mzfr/nobility/dat12.html#24 Database of Malay Nobility: Tun Mutahir]</ref>.
Selepas kematian Tun Perak, Bedahara yang mashur dan teragong di Melaka pada tahun 1498, Tun Mutahir dilantik menjadi Bendahara ke6 Melaka. Beliau adalah seorang India-Muslim.
 
Sebelum menjadi bendahara, Tun Mutahir merupakan [[Temenggung]] Melaka. Beliau kemudian dilantik menjadi Bendahara oleh [[Sultan Mahmud Syah]], manakala anaknya Tun Hasan menggantikannya sebagai temenggung <ref>[http://sejarahmalaysia.pnm.my/portalBI/detail.php?section=sm01&spesifik_id=429&ttl_id=59 Sejarah Malaysia: Sultan Mahmud Syah]</ref>.
Perlantikan Tun Mutahir sebagai Bendahara Malaka telah menimbulkan semula persaingan antara orang Melayu dengan orang India-Muslim untuk mendapatkan pengaruh. Persaingan ini berpunca daripada amalan pilih kasih dalam pentadbirannya. Sebagai contoh, konflik perebutan pengaruh antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun Mutahir dan peristiwa Raja Mendeliar yang memfitnah Tun Mutahir cuba mengatasi kekayaan sultan. Ini menyebabkan sultan telah membunuh Tun Mutahir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa. Kesannya rakyat berpecah belah dan rakyat tidak bersatu padu. Keadaan ini telah menjejaskan keutuhan kerajaan serta kegiatan perdagangan di Melaka.
 
Perlantikan Tun Mutahir sebagai Bendahara Malaka telahMelaka menimbulkan semula persaingan antara orang Melayu dengan orang India-Muslim untuk mendapatkan pengaruh. Persaingan ini berpunca daripada amalan pilih kasih dalam pentadbirannya. Sebagai contoh, konflik perebutan pengaruh antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun Mutahir dan peristiwa Raja Mendeliar yang memfitnah Tun Mutahir cuba mengatasi kekayaan sultan. Ini menyebabkan sultan telah membunuh Tun Mutahir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa. Kesannya rakyat berpecah belah dan rakyat tidak bersatu padu. Keadaan ini telah menjejaskan keutuhan kerajaan serta kegiatan perdagangan di Melaka.
 
== Rujukan ==
<references/>
 
[[Kategori:Bendahara Melaka|Mutahir]]