Rohani Abdul Karim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Wawak94 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Wawak94 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 56:
== Kehidupan awal ==
Dato' Rohani Abdul Karim dilahirkan pada tanggal 3 Januari 1955 di Simanggang (kini dikenali sebagai Sri Aman), Sarawak. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist, Sibu. Beliau kemudiannya meneruskan pendidikan atasan di Universiti Pertanian Malaysia. Masih mendahagakan ilmu pengetahuan, beliau telah kembali melanjutkan pengajian beliau sehingga memperolehi Ijazah Sarjana Pengurusan Perniagaan (MBA) dari Ohio University, Athens, Amerika Syarikat. Beliau mempunyai tiga orang cahaya mata.
 
 
== Penglibatan di dalam politik ==
===Menjadi Ahli Parlimen dan Menteri Kabinet===
Pada pilihan raya umum 1990, YB. Dato' Rohani telah dipilih sebagai calon dan telah memenangi kerusi Parlimen Santubong.
 
Pada pilihan raya umum 1994 dan 1999, beliau masih mampu untuk mempertahankan Kerusi Parlimen Santubong. Pada pilihan raya umum 2004 pula, beliau telah bertukar kawasan bertanding ke Batang Lupar,Sri Aman [[Sarawak]], iaitu tempat beliau dilahirkan. Beliau telah menang tanpa bertanding.
 
Sekali lagi beliau berjaya memenangi kerusi parlimen Batang Lupar menentang wakil dari parti PAS pada pilihan raya umum 2008 dengan 70 peratus undi memihak kepada beliau. Kemudiannya beliau telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani oleh Perdana Menteri ke-5 Malaysia, iaitu Tun [[Abdullah Ahmad Badawi]].
 
Pada 9 April 2009, Perdana Menteri ke-6 Malaysia, Datuk Seri [[Najib Tun Razak]] yang baharu saja memegang pucuk pimpinan negara ketika itu telah mengamanahkan beliau untuk mengambil alih tugas [[Tan Lian Hoe]] selaku Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
 
Pada 15 Mei 2013,beliau telah dilantik sebagai Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga di [[Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat]]. Beliau memulakan tugas rasmi sebagai Menteri pada 17 Mei 2013.
 
===Ahli Parlimen Batang Lupar===
Beliau terkenal dengan personaliti mesra rakyat di kawasan Batang Lupar. Walaupun sentiasa berada di [[Semenanjung Malaysia]] demi melaksanakan tugas beliau sebagai Timbalan Menteri sebelum ini, namun itu tidak memberikan alasan kepada beliau untuk sentiasa menziarah rakyat - rakyat di kawasan Batang Lupar. Beliau juga seorang yang mesra IT kerana sering mengemaskini laman twitter<ref name="Rohani Abdul Karim twitter">{{cite web|url=https://twitter.com/hjhrohanikarim|title=Rohani Abdul Karim Official Twitter|accessdate=17 Mei 2013}}</ref> serta laman facebook<ref name="Rohani Abdul Karim facebook">{{cite web|url=https://www.facebook.com/rohani.abdulkarim|title=Rohani Abdul Karim official facebook|accessdate=17 Mei 2013}}</ref>.