Gunung Everest: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Migrating 132 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q513 (translate me)
Baris 19:
[[Radhanath Sikdar]], juru ukur dan pakar matematik dari Bengal, merupakan orang yang pertama mengenal pasti Everest sebagai kemuncak tertinggi melalui kiraan trigonometri, pada [[1852]]. Sesetengah rakyat India percaya bahawa puncak tersebut sepatutnya dinamakan menurut Sikdar, bukannya Everest.
 
Gunung ini dianggarkan 8,850 m (29,035 [[kaki (ukuran)|kaki]]; hampir 5.5 [[batu (ukuran)|batu]]) tinggi, walaupun terdapat variasi daripada segi ukuran (kerajaan Nepal tidak mengesahkan ukuran ini secara rasmi, ketinggian Everest masih dianggap 8,848 m). Ia pertama kali diukur pada tahun [[1856]] sebagai mempunyai ketinggian 29,000 kaki, tetapi diisytiharkan sebagai 29,002 kaki tinggi. Tambahan secara rawak 2 kaki menunjukkan perasaan masa itu bahawa ketinggian tepat 29,000 kaki akan dianggap sebagai anggaran yang dibulatkan. Masa kini anggaran umum yang diterima pakai adalah 8,8508850 m yang diperolehi melalui bacaan [[Sistem Kedudukan Sejagat]] (GPS). Everest masih meningkat akibat pergerakan [[plat tektonik]] kawasan tersebut; bagaimanapun, kesan itu hanya ketara pada skala masa geologi.
 
Secara tepat, Everest adalah gunung yang kemuncaknya mencapai jarak paling luas di atas [[paras laut]]. Dua gunung lain yang kadang-kala didakwa sebagai "gunung tertinggi di dunia"ialah [[Mauna Loa]] di [[Hawaii]] adalah paling tertinggi apabila diukur dari dasarnya pada dasar tengah laut, tetapi hanya mencapai ketinggian 4,170 m (13,680 kaki) atas paras laut dan kemuncak [[Gunung Chimborazo]] di [[Ecuador]] adalah 2,150 m lebih dari pusat bumi berbanding Everest, kerana [[Bumi]] agak berisi dikawasan [[Khatulistiwa]]. Bagaimanapun, Chimborazo hanya mencapai ketinggian 6,272 m atas paras laut, yang menurut kriteria bukan juga kemuncak tertinggi di [[Andes]].