Tingkah laku: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
[[Tingkah laku manusia]] (dan [[organisma]] yang lain serta juga [[mekanisme]]) dapat bersifat biasa, luar biasa, boleh diterima, atau [[Tingkah laku lencongan|tidak boleh diterima]]. Manusia menilai [[Pantang larang|kebolehterimaan]] sesuatu tingkah laku berdasarkan [[norma sosial]] untuk mengawalnya menerusi [[kawalan sosial]]. Dalam bidang [[sosiologi]], tingkah laku dianggap sebagai tidak bermakna kerana ia tidak ditujukan kepada orang lain dan justera, merupakan [[Tindakan sosial|tindakan]] manusia yang paling asas. Bagaimanapun, ia masih dapat memainkan peranan dalam [[diagnosis]] [[gangguan]] seperti [[autisme]].
 
Tingkah laku menjadi satu binaan yang penting dalam bidang [[psikologi]] awal [[abad ke-20]] dengan pengenalan [[paradigma]] yang kemudian dikenali sebagai [[ketingkahlakuanbehavorisme]]. Pengenalannya merupakan suatu tindak balas terhadap apa yang dikenali sebagai psikologi "fakulti". Psikologi "fakulti" bertujuan untuk menganalisis atau memahami [[minda]] tanpa dimanfaatkan oleh pengujian saintifik. Sebaliknya, ketingkahlakuanbehavorisme hanya menegaskan apa yang dapat dilihat atau dimanipulasikan. Mengikut pandangan awal [[John B. Watson]], salah satu pengasas bidang ini, tiada sebarang yang disimpulkan terhadap sifat entiti yang menghasilkan tingkah laku tersebut. Pengubahsuaian yang kemudian terhadap sudut pandangan Watson dan apa yang dikenali sebagai "[[pelaziman klasik]]" (lihat [[Ivan Pavlov]]) memunculkan [[pelaziman operan]], satu teori yang disokong oleh [[B.F. Skinner]] yang mengambil alih institusi akademiknya sehingga [[1950-an]]. Pada hari ini, banyak orang nama [[sinomin|mensinonimkan]] nama Skinner dengan ketingkahlakuanbehavorisme.
 
Untuk kajian tentang tingkah laku, [[etogram]] dipergunakan. Tingkah laku [[haiwan]] dikaji dalam bidang [[psikologi perbandingan]], [[etologi]], [[ekologi tingkah laku]], dan [[sosiobiologi]].
Baris 27:
* [[Analisis tingkah laku gunaan]]
* [[Analisis tingkah laku uji kaji]]
* [[Behavorisme]]
* [[KetingkahlakuanBehavorisme radikal]]
* [[Bentuk kegiatan dan hubungan antara perorangan]]
* [[Bias kelakuan]]
* [[Ekonomi tingkah laku]]
* [[Ketingkahlakuan]]
* [[Ketingkahlakuan radikal]]
* [[Motif keji|Motif]]
* [[Naluri]]
Baris 49:
}}
 
[[Kategori:Istilah berkaitberkaitan dengan pendidikan]]
[[Kategori:Tingkah laku manusia]]
[[Kategori:Psikologi]]