Hemoglobin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Exception (bincang | sumb.)
Exception (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Hb-animation2.gif]]<br>''Penyerapan|right|framed|Pengikatan oksigendan keperlepasan dalamoksigen dari hemoglobin'']]
'''Hemoglobin''' merupakan molekul protin di dalam [[sel darah merah]] yang bergabung dengan [[oksigen]] dan [[karbon dioksida]] untuk diangkut melalui [[sistem peredaran darah]] ke tisu-tisu dalam badan. [[ion besi]] dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada [[darah]]. Dalam keadaan normal 100 ml [[darah]] mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.
 
'''Hemoglobin''' (kependekan: Hb) merupakan molekul protin di dalam [[sel darah merah]] yang bergabung dengan [[oksigen]] dan [[karbon dioksida]] untuk diangkut melalui [[sistem peredaran darah]] ke tisu-tisu dalam badan. [[ion besi]] dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada [[darah]]. Dalam keadaan normal 100 ml [[darah]] mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.
<div style="float:right; margin-left:1em;">
[[Image:Hb-animation2.gif]]<br>''Penyerapan oksigen ke dalam hemoglobin''
</div>
 
Terdapat beberapa cara bagi mengukur kandungan hemoglobin dalam [[darah]], kebanyakannya dilakukan secara automatik oleh mesin yang direka khusus untuk membuat beberapa ujian terhadap darah. Di dalam mesin ini, sel [[darah]] merah diceraikan untuk mengasingkan hemoglobin dalam bentuk larutan. Hemoglobin yang terbebas ini dicampur dengan bahan kimia yang mengandungi cyanide yang mengikat kuat dengan molekul hemoglobin untuk membentuk cyanmethemoglobin. Dengan menyinarkan [[cahaya]] melalui larutan cyanmethemoglobin dan mengukur jumlah [[cahaya]] yang diserap (khususnya bagi gelombang antara 540 nanometer), jumlah hemoglobin dapat ditentukan.
Baris 21 ⟶ 19:
 
Paras hemoglobin yang tinggi pula terdapat dikalangan mereka yang tinggal di kawasan tanah tinggi dan perokok. Pendehidratan menghasilkan kadar hemoglobin tinggi palsu yang hilang apabila kandungan [[air]] bertambah. Sebab lain adalah penyakit paru-paru, sesetengah ketumbuhan, masalah sum-sum yang dikenali sebagai ''polycythemia rubra vera'', dan penyalahgunaan hormon erythropoietin (Epogen) oleh ahli sukan bagi tujuan meningkatkan prestasi dalam acara sukan masing-masing.
 
[[Imej:Heme.svg]]
 
==Struktur==
[[Image:Heme.svg|right|framed|Struktur molekul ''heme'']]
Molekul hemoglobin manusia terbina daripada 4 subunit [[protein]] globul. Setiap subunit pula terdiri daripada satu rantai polipeptida yang mengikat kuat sebuah molekul lain, dipanggil '''''heme'''''.
 
Molekul hemoglobin manusia terbina daripada 4empat subunit [[protein]] berbentuk globul (iaitu hampir berbentuk sfera). Oleh sebab satu subunit dapat membawa satu molekul oksigen, maka secara efektifnya setiap molekul hemoglobin dapat membawa empat molekul oksigen. Setiap subunit pula terdiri daripada satu rantai polipeptida yang mengikat kuat sebuah molekul lain, dipanggil '''''heme'''''.
 
Struktur '''''[[heme]]''''' adalah lebih kurang sama dengan [[klorofil]]. Ia terdiri daripada satu molekul bukan protein berbentuk cincin yang dinamai porphyrin, dan satu atom [[besi]] (Fe) yang terletak di tengah-tengah molekul porphyrin tadi. Di sinilah oksigen akan diikat semasa darah melalui peparu.
 
Terdapat dua keadaan [[redoks|pengoksidaan]] atom Fe iaitu +2 dan +3 (ion Fe<sup>2+</sup> dan Fe<sup>3+</sup> masing-masing). Hemoglobin dalam keadan normal membawa ion Fe<sup>2+</sup>, tetapi adakalanya ion ini dioksidakan kepada Fe<sup>3+</sup>. Hemoglobin yang membawa ion Fe<sup>3+</sup> dipanggil methemoglobin. [[Methemoglobin]] tidak mampu mengikat oksigen, jadi ion Fe<sup>3+</sup> ini perlu [[penurunanredoks|diturunkan]] kepada Fe<sup>2+</sup>. Proses ini memerlukan [[NADH]], iaitu sebuah koenzim pembawa hidrogen, dan dimangkin oleh enzim ''NADH cytochrome b5 reductase''
 
Terdapat beberapa jenis hemoglobin. Dalam darah manusia dewasa, hemoglobin yang paling banyak ialah hemoglobin A (HbA), yang terdiri daripada dua subunit α dan dua subunit β. Konfigurasi ini dinamai α<sub>2</sub>β<sub>2</sub>. Setiap subunit terdiri daripada 141 dan 146 molekul asid amino masing-masing.
 
Oksihemoglobin terbentuk apabila molekul oksigen diikat kepada hemoglobin. Proses ini berlaku di kapilari darah di dalam [[paru-paru|peparu]]. Oksihemogloin berwarna merah terang. Setelah oksigen digunakan oleh tubuh, hemoglobin dipanggil deoksihemoglobin. Ia berwarna merah gelap.