Kundasang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 2 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q1792064
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
<table border="1" width="310" cellpadding="2" cellspacing="0" align="right" style="margin: 0 0 1em 1em; border:2px solid #1DACD6; font-size:100%; font-family:Arial,Helvetica" >
'''Kundasang''' merupakan sebuah pekan kecil yang paling hampir dengan [[Gunung Kinabalu]]. Ia terletak hanya 6 km dari [[Taman Negara Kinabalu]]. Cuaca yang segar serta pemandangan yang indah menjadi alasan utama ramai pelancong datang berkunjung ke Kundasang.
<tr><th colspan="2" align="center" bgcolor="skyblue"></th></tr>
<tr><td colspan="2">[[imej:Lambang Sabah.png|centre|150px]]</td></tr>
<tr><th colspan="2" align=""center"" bgcolor=""skyblue"">'''Geografi'''</th></tr>
<tr><td>'''Status'''</td><td>Mukim</td></tr>
<tr><td>'''Asal nama'''</td><td>N/A</td></tr>
<tr><td>'''Negara'''</td><td>{{flag|Malaysia}}</td></tr>
<tr><td>'''Negeri'''</td><td>{{flag|Sabah}}</td></tr>
<tr><td>'''Daerah'''</td><td>Daerah [[Ranau]]</td></tr>
<tr><td>'''Mukim'''</td><td></td>Kundasang</tr>
<tr><td>'''Keluasan'''</td><td>N/A</td></tr>
</table>'''Kundasang''' merupakan sebuah pekan kecil yang paling hampir dengan [[Gunung Kinabalu]]. Ia terletak hanya 6 km dari [[Taman Negara Kinabalu]]. Cuaca yang segar serta pemandangan yang indah menjadi alasan utama ramai pelancong datang berkunjung ke Kundasang.
 
[[Pertanian]] merupakan sumber pendapatan yang utama kepada penduduk di sini. Tidak hairanlah Kundasang merupakan pusat membeli belah [[sayur|sayur-sayuran]] yang sangat terkenal di daerah ini. Manakala [[pelancongan]] menjadi sumber pendapatan kedua terpenting bagi penduduk di Kundasang. Majoriti penduduk Kundasang adalah terdiri daripada suku kaum [[Dusun]], [[Sungai]], [[Bajau]], [[Melayu]], [[Orang Cina|Cina]], namun terdapat juga sebilangan daripada pendatang Indonesia yang terdiri daripada [[Bugis]], [[Tator]], [[Timor]], [[Jawa]], yang mana telah menjadi sebahagian kecil daripada penyumbang bagi mengerakkan ekonomi di sekitar Kundasang, terutamanya di dalam sektor pertanian. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, Kundasang juga menyediakan kemudahan seperti hotel, motel, chalet dan home stay bagi member keselesaan kepada kepada pelancong.