Alexander Vasilyevich Alexandrov: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Medtner, beliau telah mengkaji komposisi di Saint Petersburg dan di Moscow, di mana beliau akhirnya menjadi profesor muzik pada tahun 1918.
 
Alexandrov diasaskan Ensemble Alexandrov, dan menghabiskan masa bertahun-tahun sebagai pengarah, di mana peranan beliau pertama kali mendapat nikmat dengan Joseph Stalin, pemimpin negara dalam tempoh dua dekad yang lalu hidup Alexandrov ini. Koir beliau mengambil bahagian dengan jayanya dalam Ekspo Sejagat 1937 di [[Paris]], dan pada tahun 1942, Stalin ditugaskan kepadanya dan lyrist Sergey Mikhalkov untuk mewujudkan Soviet baru lagu kebangsaan, yang secara rasmi diterima pakai pada [[1 Januari]] [[1944]]. Ia adalah sangat popular, dan telah digunakan oleh [[Kesatuan Soviet|Soviet Union]] sehingga kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun [[1991]]. Ia kemudiannya menjadi Lagu Kebangsaan Rusia pada bulan [[Disember]] [[2000]], dengan [[Sergey Vladimirovich Mikhalkov|Mikhalkov]] menulis lirik baru.
 
Beliau juga terdiri lagu yang terkenal [[Perang]] Suci, dan rasmi perarakan Soviet dan sekarang Rusia Angkatan Bersenjata, Lagu Tentera Soviet.
 
Beliau meninggal dunia pada [[8 Julai]] [[1946]], semasa lawatannya ke [[Berlin]], beberapa rekod mengatakan dia pulang dari [[Jerman]], kerana menghidap [[tuberkulosis]].
 
==Pautan luar==
Baris 17:
[[Kategori:Kelahiran 1883]]
[[Kategori:Kematian 1946]]
[[Kategori:SeorangKematian komposerakibat tuberkulosis]]
[[Kategori:OrangPenggubah berketurunanlagu Rusiakebangsaan]]