Kumpulan Wang Simpanan Pekerja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Bezitass (bincang | sumb.)
LlamaAl (bincang | sumb.)
Reverted 4 edits by Bezitass (talk). (TW)
Baris 2:
'''Kumpulan Wang Simpanan Pekerja''' atau nama pendeknya '''KWSP''' merupakan sebuah institusi keselamatan sosial yang ditubuhkan di bawah Undang-Undang Malaysia, [[Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991]] (Akta 452) yang menyediakan faedah persaraan kepada ahlinya melalui pengurusan simpanan mereka secara cekap dan boleh dipercayai. KWSP juga menyediakan sistem yang efisien dan mudah bagi memastikan para majikan memenuhi tanggungjawab undang-undang serta kewajipan moral mereka untuk mencarum kepada KWSP bagi pihak pekerja mereka.
 
== SiapakahAnggota Ahli Kami?==
PekerjaKenggotaan Sektorwajib Swastakepada pekerja sektor swasta dan Pekerjapekerja Tidaktidak Berpencenberpencen Sektorsektor Awamawam. Sehingga 31Jun Mac 20132011, KWSP mempunyai seramai 1312.699 juta ahli. Bilangan ahli aktif dan masih mencarum adalah seramai 6.4111 juta. Bilangan majikan aktif pula adalah seramai 509481,139886.<ref>[http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2reports&pg=bm_p2reports_statistic&ac=1012 Laporan: Ahli Dan Majikan] KWSP</ref>
 
Pekerja Sektor Swasta dan Pekerja Tidak Berpencen Sektor Awam. Sehingga 31 Mac 2013, KWSP mempunyai seramai 13.69 juta ahli. Bilangan ahli aktif dan masih mencarum adalah seramai 6.41 juta. Bilangan majikan aktif pula adalah seramai 509,139.
 
.<ref>[http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2reports&pg=bm_p2reports_statistic&ac=1012 Laporan: Ahli Dan Majikan] KWSP</ref>
 
== Pelaburan ==
Caruman adalah wang yang dikreditkan ke akaun individu ahli di KWSP. Amaun tersebut terdiri daripada caruman pekerja dan caruman majikan dan dikira berdasarkan gaji bulanan pekerja. Kadar caruman semasa adalah mengikut23% daripada upah/gaji bulanan diterima.Bagi pekerja yangdimana menerima11% upah/gaji bulanan RM5,000 dan ke bawahadalah caruman pekerja sebanyak 11%yang dipotong daripada gaji bulanan mereka, manakala caruman syer majikan sebanyak 13%. Bagi pekerja yang menerima upah/gaji melebihi RM5,000 caruman pekerja kekal 11% manakala 12% adalah caruman oleh majikan .
Alokasi Pelaburan
 
Caruman bulanan anda dilaburkan melalui beberapa instrumen kewangan yang diluluskan untuk menghasilkan pendapatan. Ini termasuklah Sekuriti Kerajaan Malaysia, Instrumen Pasaran Wang, Bon & Pinjaman, Ekuiti dan Hartanah.
 
Caruman bulanan andaanggota dilaburkan melalui beberapa instrumen kewangan yang diluluskan untuk menghasilkan pendapatan. Ini termasuklah Sekuriti Kerajaan Malaysia, Instrumen Pasaran Wang, Bon & Pinjaman, Ekuiti dan Hartanah.
Dividen
 
KWSP memastikan simpanan andaanggota selamat dan mendapat [[dividen]] yang berpatutan. KWSP menjamin dividen sebanyak 2.5 peratus setahun. Untuk memastikan bayaran dividen, KWSP melaburkan caruman anda melalui instrumen kewangan yang diluluskan bagi mendapatkan pulangan yang optimum.
 
Dividen dimasukkan ke dalam akaun andapencarum setiap tahun. Kadar dividen yang diisytiharkan oleh KWSP adalah tertakluk kepada pulangan pelaburan yang dibuat melalui instrumen-instrumen yang diluluskan.
 
Dividen Tahunantahunan dikira berdasarkanberdasaran baki pembukaan simpanan andapencarum setakat 1hb Januari setiap tahun. Dividen Bulanannulanan pula dikreditkan ke akaun andaanggota berdasarkan jumlah caruman bulanan yang diterima.
 
Saiz dana KWSP setakat 30 Jun 2010 adalah sebanyak RM407 bilion.<ref name="FundSize">{{Cite web |url=http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/articles/epf07/Article/index_html |title=EPF size continues growing, good Q2 |work=Business Times |author=Goh Thean Eu |date=2010-09-08 |accessdate=2010-09-08}}</ref>
== Caruman Wajib==
 
== Akaun ==
Caruman adalah wang yang dikreditkan ke akaun individu ahli di KWSP. Amaun tersebut terdiri daripada caruman pekerja dan caruman majikan dan dikira berdasarkan gaji bulanan pekerja. Kadar caruman semasa adalah mengikut upah/gaji bulanan diterima.Bagi pekerja yang menerima upah/gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah caruman pekerja sebanyak 11% dipotong daripada gaji bulanan mereka, manakala caruman syer majikan sebanyak 13%. Bagi pekerja yang menerima upah/gaji melebihi RM5,000 caruman pekerja kekal 11% manakala 12% adalah caruman oleh majikan
Sejak 1 Januari 2007, simpanan anggota KWSP dibahagi dalam dua akaun. Akaun pertama, digelar "Akaun I", menyimpan 70% daripada caruman anggota, manakala akuan kedua, digelar "Akaun II", menyimpan baki selebihnya (30%). Pengeluaran Akaun I terhad kepada pengeluaran mencapai 55 tahun, kehilangan upaya, meninggalkan negara atau meninggal dunia. Akaun II pula membenarkan pengeluaran untuk [[bayaran pendahuluan]] atau penyelesaian pinjaman rumah pertama, tujuan pendidikan dan belanja perubatan, pelaburan dan apabila mencapai 50 tahun.<ref name="general info">{{Cite web |url=http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2life&pg=en_p2life_medical |title=Members » General Information |work=Tapak KWSP |accessdate=14 Februari 2009}}</ref>
 
== Rujukan ==