Bandar Tun Razak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Reverted to revision 3205693 by Aurora: sila ke Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur. (TW)
Membatalkan semakan 3212346 oleh Aurora (Perbincangan)
Baris 1:
Bandar Tun Razak merupakan sebuah bandar kecil yang terletak di Kuala Lumpur. Dahulunya Bandar Tun Razak dikenali sebagai Kampung Konggo. Nama Kampung Konggo diperoleh daripada petempatan pesara-pesara tentera yang berkhidmat dengan Angkatan Tentera Darat Diraja Malaysia (ATM). Pesara-pesara ini telah menyertai pasukan tentera Malaysia untuk berkhidmat di Republik Congo pada 1960-an di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
'''Bandar Tun Razak''' atau '''Bandar Tun Abdul Razak''' dinamakan sempena [[Perdana Menteri Malaysia]] kedua, [[Tun Abdul Razak]].
 
Selepas berkhidmat di Republik Congo, mereka pulang ke Malaysia dan meneroka kawasan hutan di kawasan Bandar Tun Razak untuk dijadikan penempatan sementara mereka. Dari kawasan hutan belukar menjadi kawasan rumah setinggan dan akhirnya menjadi sebuah penempatan tetap bagi penduduk asal Bandar Tun Razak.
Terdapat tiga bandar di [[Malaysia]] yang berkongsi nama Bandar Tun Razak:-
* [[Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur]] - sebuah kawasan perumahan utama di [[Kuala Lumpur]].
* [[Bandar Tun Abdul Razak, Keratong]] - sebuah bandar utama yang diwujudkan di [[FELDA]] Gugusan Keratong di tenggara [[Pahang]]. Nama asalnya ialah Bandar 22.
* [[Bandar Tun Razak, Jengka]] - sebuah bandar utama yang diwujudkan di FELDA Gugusan Jengka di kawasan tengah Pahang, sebelum ini dikenali sebagai Bandar Pusat Jengka atau Bandar Jengka.
 
Pada 1981, nama Bandar Tun Razak diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang pada ketika itu merupakan Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Nama Bandar Tun Razak diberikan sempena Perdana Menteri Malaysia yang kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak, Bapa Pembangunan Malaysia. Bandar Tun Razak diberi nama oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai mengenang jasa-jasa Allahyarham Tun Abdul Razak dalam membangunkan Bandar Tun Razak dari sebuah kampung setinggan menjadi sebuah bandar yang moden.
{{geodis}}