Kerinci: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 5 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q7376
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
: '''Jangan terkeliru, rencana ini menerangkan tentang suatu tempat di Indonesia, untuk nama tempat di Malaysia, sila rujuk [[Kerinchi]].'''
{| border="1" cellpadding="2" cellspacing="0" align="right" width="300" style="margin-left: 1em;"
|+ <font size="+1">'''Kerinci'''</font>
Baris 32 ⟶ 34:
|}
 
----
 
'''Kerinci''' atau juga dikenali sebagai Kerinchi, Kerintji, Kinchai [KVR] 300,000 ([[1989]]). terletak di pergunungan barat sekitar Sungaipenuh dan utara dan barat. Penduduknya terdiri dari [[Austronesia]], Malayo-[[Polynesia]], Western Malayo-Polynesia, Sundic, Malayic, Malayan, Melayu. Penduduknya bertutur dalam loghat dialek: Ulu, Mamaq, Akit, [[Talang]], Sakei. Daerah dari dialek [[Kerinci]]-[[Minangkabau]] di [[Minangkabau]].
<br />
 
'''Kabupaten Kerinci''' adalah salah satu [[kabupaten]] di [[Provinsi]] [[Jambi]], [[Indonesia]]. Luas wilayahnya 4.,200 km&sup2; dengan populasi 300,000 penduduk. Ibu kotanya ialah [[Sungai Penuh, Kerinci|Sungai Penuh]]. Penduduknya terdiri dari suku [[Austronesia]], Malayo-[[Polynesia]], Malayo-Polynesia Barat, Sundik, Malayik, Malayan, Melayu. Penduduknya bertutur dalam loghat dialek: Ulu, Mamaq, Akit, [[Talang]] dan Sakei. Daerah dari dialek [[Kerinci]]-[[Minangkabau]] di [[Minangkabau]].
<br />
 
== Nama Kerinci ==
 
Nama ‘Kerinci’ berasal dari bahasa Tamil “Kurinci”. Tanah Tamil dapat dibagi menjadi empat kawasan yang dinamakan menurut bunga yang khas untuk masing-masing daerah. Bunga yang khas untuk daerah pegunungan ialah bunga '''Kurinci''' (Latin ''Strobilanthus''. Dengan demikian Kurinci juga bererti 'kawasan pegunungan'.
<br />