Skandal Watergate: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 14:
 
Terdapat lima orang lelaki yang ditangkap pada 17 Jun 1972 di pejabat Watergate Jawatankuasa Demokratik Kebangsaan. Mereka adalah
# '''[[Bernard L. Barker''']] – seorang agen hartanah dari Miami, Florida. Dia merupakan bekas agen CIA. Barker dikatakan terlibat dalam insiden [[Bay of Pigs]] pada 1962.
# '''[[Virgilio R. Gonzales''']] – seorang tukang kunci dari Miami, Florida. Gonzalez adalah pelarian dari Cuba selepas rampasan kuasa oleh Castro.
# '''[[James W. McCord''']] – seorang penyelaras keselamatan daripada Jawatankuasa Kebangsaan Republikan (RNC) dan Jawatankuasa Pilihan Raya Semula Presiden. McCord juga adalah bekas agen FBI dan CIA. Dia dipecat daripada jawatannya di RNC dan CREEP sehari selepas pecah masuk.
# '''[[Eugenio R. Martinez''']] – bekerja dengan sebuah firma hartanah. Dia mempunyai hubungan dengan CIA dan orang buangan Cuba yang anti-Castro.
# '''[[Frank A. Sturgis''']] – bekerja dengan firma hartanah yang sama dengan Martinez, dia juga mempunyai hubungan dengan CIA dan terlibat dalam aktiviti-aktiviti anti-Castro.
 
The five men were charged with attempted burglary and attempted interception of telephone and other communications. Kelima-lima lelaki ini disabitkan dengan cubaan pecah masuk dan cubaan memintas telefon dan komunikasi lain. Mereka dijatuhi hukuman oleh juri pada 15 September. Selain mereka berlima, dua orang lain yang dijatuhi hukuman adalah:
 
# [[G. Gordon Liddy]] – dari [[Washington]], penasihat kepada Jawatankuasa Kewangan untuk Pilihan Raya Semula Presiden, bekas ejen FBI, bekas pegawai Perbendaharaan, dan bekas kakitangan [[Rumah Putih]]. Semasa siasatan, Liddy enggan menjawab soalan dan dipecat daripada jawatannya.
# [[E Howard Hunt Jr.]] – dari Washington, bekas konsultan Rumah Putih dan kakitangan CIA. Hunt adalah seorang penulis novel perisikan dan pernah bekerja dalam pengubahan status rahsia Dokumen Pentagon.
 
# E Howard Hunt Jr. – dari Washington, bekas konsultan Rumah Putih dan kakitangan CIA. Hunt adalah seorang penulis novel perisikan dan pernah bekerja dalam pengubahan status rahsia Dokumen Pentagon.
[[Kategori:Skandal politik Amerika Syarikat]]
{{Link FA|fr}}