Hishamuddin Rais: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.50.84.10 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Benz ali (bincang | sumb.)
pandangan Isham tentang internet
Baris 53:
 
Pada 9 April 2001 sekitar jam 5.00 petang dia telah ditangkap oleh sepasukan polis dari cawangan khas dipejabatnya di bawah seksyen 71 (3) [[Akta Keselamatan Dalam Negeri]] ([[ISA]]) atas tuduhan merancangan untuk menggulingkan kerajaan secara kekerasan dan keganasan. Kini dia bersama sembilan orang aktivis politik pro reformasi dan pro demokrasi . Setakat bulan April 2001 ini jumlah aktivis reformasi dan pro demokrasi yang ditahan berjumlah 10 orang.
 
== Tentang Internet ==
 
Menurut Isham,
internet di awal kemunculannya di Malaysia, selalu ditohmah membawa fitnah, serta merbahaya kerana terlalu banyak bahan lucah.
 
Bagi Isham, kepada sesiapa yang kerap menjaring internet pasti tahu bahawa keinginan untuk melihat ‘laman porno’ ini hanya sementara waktu sahaja.
 
Beliau telah banyak menulis tentang peranan internet. Beliau telah menerangkan kepada umum bahawa dengan munculnya internet maka hegemoni penyebaran berita yang selama ini dimiliki dan dikawal oleh daulah telah pun pecah.
 
Internet telah membuka ruang untuk marga sesebuah Negara untuk menjadi pembaca berita, penyampai berita, pembuat berita dan member segala bentuk pandangan, ini, menurut Isham adalah kebebasan yang dulunya tidak pernah dapat dirasakan oleh marga.
 
Malaysia, menurut Isham yang selama ini telah mengamalkan sistem kewartawanan terhad, yakni cuma melaporkan berita-berita yang cuma menguntungkan parti yang memerintah sahaja dan cuma melahirkan media berlesen kini telah digugah oleh sebuah keadaan baru.
 
Internet telah dapat melintasi semua bentuk-bentuk halangan – tanpa lesen, tanpa modal, tanpa saringan – berita boleh disebarkan.
 
Suasana ini (pada tahun 2013) ini baru disedari oleh elit – elit politik pemerintah akhir-akhir ini yang mula mengancam kebebasan media sosial di internet.
 
Isham berpandangan bahawa BUKAN semua berita dari laman – laman internet ini masuk akal. Bukan semua yang ditulis dalam blog – blog itu adalah tentang politik semasa. Malah majoriti blog dan laman, tidak langsung mempedulikan apa yang berlaku dalam politik harian. Jika dibuat kajian rapi pasti akan ditemui 90% blog – blog yang wujud dalam laman siber di Malaysia ini adalah hampeh – luahan perasaan Mat Jiwang, Mat Bunga dan Minah Ranggi.
 
 
==Rujukan==