Tajwid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 128:
# Tanda Waqfah ( '''<big><sup>ﻭﻗﻔﻪ</sup></big>''' ) serupa dengan Saktah tetapi bezanya ialah waqaf pada Waqjah lebih lama berbanding Saktah.
# Tanda Laa ( '''<big><sup>ﻻ</sup></big>''' ) bermaksud "''Jangan!''". Tanda ini muncul kadang-kala pada penghujung mahupun pertengahan ayat. Jika ia muncul di pertengahan ayat, tidak dibenarkan berhenti dan jika berada di penghujung ayat, pembaca tersebut boleh berhenti atau tidak.
# Tanda kafkahf ( '''<big><sup>ﻙ</sup></big>''' ) merupakan singkatan kepada "''Kathaalik''" yang bermaksud "serupa". Dalam kata lain, tanda yang sama sebelumnya digunakan di sini.
# Tanda bertitik tiga ( '''.<sup><big>.</big></sup>. .<sup><big>.</big></sup>.''') yang dikenali Waqaf Muraqabah (Berhenti Pemerhatian) atau Waqaf Ta'anuq (Terikat). Tanda ini kadang-kala diletakkan sekali huruf jim yang turut menjadi simbol bagi Mu'aanaqah ini. Ia akan muncul sebanyak dua kali di mana-mana saja dan cara membaca adalah Harus berhenti di salah satu tanda tersebut. Jika sudah berhenti pada tanda pertama, tidak perlu berhenti pada tanda kedua dan sebaliknya.