Permainan video: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 61 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q7889
Scykei (bincang | sumb.)
→‎Pembangunan: Menurut Kamus dewan, terjemahan yang betul bagi 'glitch' dalam BM ialah 'glic' http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=glic
Baris 57:
 
===Penipuan===
Penipuan atau ''cheat'' dalam permainan komputer boleh melibatkan penggunaan kod dan tempat tersembunyi dalam permainan dimasukkan oleh pembangun, pengubahsuaian kod permainan oleh orang ketiga atau penemuan ''glitchglic'' dalam permainan. Pengubahsuaian boleh dibuat dengan menggunakan perkakas katrij ''cheat'' atau perisian ''trainer''. ''Cheat'' biasanya membolehkan permainan untuk menjadi lebih senang dengan menyediakan sumber yang tidak terhad; contohnya senjata, nyawa atau peluru; atau mungkin juga kebolehan untuk berjalan melalui dinding.
 
===''GlitchGlic''===
Kecacatan perisian yang tidak dikesan oleh penguji perisian semasa pembikinan akan termasuk dalam permainan video apabila dilancarkan. Ini boleh berlaku kerana kecacatan atau ''glitchglic'' hanya berlaku di bawah keadaan yang luar biasa dalam permainan, ia terlalu kecil untuk dibetulkan atau pembangun tergesa-gesa untuk memenuhi tarikh akhir penerbitan.
 
===Easter egg===