Ular Tedung Selar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ardzun (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
Ular Tedung Selar adalah sebahagian kecil ular yang membina sarang dan bertelur dan mengeram sehingga hampir menetas. Ular Tedung Selar betina membina sarangnya dangan mengumpulkan daun buluh kering di atas tanah dan mengais dengan tubuhnya yang besar. Walaupun ramai orang yang menyatakan bahawa tidak ada yang lebih ganas berbanding ular Tedung Selar yang menjaga sarangnya, ia hanyalah [[cerita nenek tua|cerita nenek tua (''old wives tale'')]], dan dengan sedikit dorongan ia akan meninggalkan kawasan sarangnya. Ia bertelur antara 20 hingga 40 biji telur semasa musim panas, dua bulan selepas mengawan; telur-telur itu kan menetas dalam tempoh 60 hingga 80 hari. Anak ular Tedung Selar sekitar 45 hingga 50 sentimeter panjang, dan bertanda dengan belang hitam dan putih, dan telah mempunyai bisa yang mampu membunuh. Disebabkan ular Tedung Selar adalah pemakan ular semulajadi, naluri semulajadi menyebabkan ibu ular Tedung Selar untuk meninggalkan sarang sebelum telurnya menetas, bagi menghalangnya memakan anak-anaknya sendiri, terutamanya kerana ia telah ber[[puasa]] selama dua bulan. Ular Tedung Selar jantan juga unik kerana ia menjaga sarang sehingga menetas, meronda jauh sekitar kawasan sarang bagi menghapuskan sebarang ancaman.
 
Walaupun ia dikenali sebagai (''cobra''), ia itadalah isberasal indari agegus differentyang genusberbeza. TheNama scientific namesaintifiknya ''Ophiophagus'' isadalah derivedberasal fromdari thenama Greek foryang bermaksud "snake-eaterpemakan ular". Though Ular Tedungtedung Selarsselar aretidak widelymempunyai spreadsub throughoutspesis Indiawalaupun andianya southerntersebar Asia,secara theremeluas aredi noIndia knowndan subspecies;Asia Tenggara.
 
Ular Tedung Selar tergolong dalam ular yang mempunyai jangka hayat yang panjang sekitar 20 tahun. Ia juga dikenali sebagai jauh lebih bijak berbanding spesies ular tedung lain dan ular-ular yang lain secara umumnya. Ular Tedung Selar turut mempunyai deria penglihatan yang baik menjadikannya pemburu yang bagus.