Assyria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: la:Assyria
Emrrans (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{dablink|Untuk kegunaan lain, lihat [[Assyria (nyahkekaburan)]].}}
[[Image:TransportHuman ofheaded cedarwinged Durbull Sharrukinfacing.jpg|thumb|300px|Bantuanright|Sebuah darilembu ibuberkepak kotaAssyria, atau ''[[Dur Sharrukinshedu|lamassu]], menunjukkan pengangkutan araz Lubnan (ke-8''. SM)]]
'''Assyria''' ([[Bahasa Syriak|Syriak]]:<big><big> ܐܬܘܖ̈</big></big>) dalam masa sejarah terawal dirujuk kepada kawasan pada sungai [[Tigris]] atas, dinamakan untuk ibu kotanya, bandar purba [[Assur]]. Kemudian, sebagai bangsa dan Empayar, ia juga datang untuk memasukkan secara kasarnya bahagian separuh utara [[Mesopotamia]] (bahagian separuh selatan menjadi [[Babylonia]]). Ibu kotanya adalah [[Nineveh]].
 
Assyria teratur terletak pada kawasan pergunungan, melangkaui sepanjang Tigris sejauh banjaran gunung Gordiaean tinggi atau Carchudian dari [[Armenia]], kadangkala dipanggil "Pergunungan Ashur".
 
Raja-raja Assyria mengawal kerajaan besar pada tiga berlainan masa dalam sejarah. Ini adalah dipanggil Kuno, Pertengahan, dan kerajaan Neo-Assyria, atau tempoh. Yang paling berkuasa dan bangsa paling-dikenali dari tempoh ini adalah kerajaan Neo-Assyria, 911-612 SM.
 
AssyriaTanahair teraturAssyria terletak pada kawasan pergunungan, melangkaui sepanjang Tigris sejauh banjaran gunung Gordiaean tinggi atau banjaran gunung Carchudian dari [[Armenia]], kadangkala dipanggil "Pergunungan Ashur".
 
Orang Assyria telah mencipta penggalian untuk melemahkan dinding kota, pelantak pukulan untuk meruntuhkan dinding dan pagar, konsep dari kor jurutera, yang menjambatankan sungai dengan pontun atau membekalkan askar dengan kulit pengembang untuk berenang.
</br></br></br>
{{Ancient Mesopotamia}}
Baris 82 ⟶ 84:
 
===Dinasti Sargonid===
[[Image:Deportation_of_Jews_by_Assyrians.svg|thumb|right|350px|Pemindahan Yahudi dari Judah oleh Empayar Assyria]]
Shalmaneser V mati tiba-tiba pada [[722 SM]] semasa mengepung Samaria, dan demikian takhta telah dirampas oleh [[Sargon II dari Assyria|Sargon]], si ''Tartan'' (ketua-komander-tentera), dimana kemudian pantasnya ambil Samaria, berkesannya mengakhiri [[Kerajaan Israel]] utara dan membawa 27,000 orang kepada kurungan ke [[Diaspora Israel]]. (2 Raja 17:1&ndash;6, 24; 18:7, 9). Dia juga mengepung Judah, dan mengepung Baitulmuqaddis (Isa. 10:6, 12, 22, 24, 34), tetapi tidak tawannya. Sargon II berperang pada tahun keduanya terhadap raja Elam, Humban-Nikaš, yang berpakat dirinya dengan Marduk-apla-iddina dari Babylon, tetapi telah dikalahkan seperti diberitahu dalam ABC 1 Col.1:31-37. Pada [[721 SM]], babylon lontar keluar pemerintahan Assyria, dibawah putera Chaldea berkuasa [[Merodach-baladan]] (2 Raja 20:12), dan Sargon, tidak mampu menahan pemberontakan, mengalih perhatiannya sekali lagi ke Urartu dan Syria, mengambil [[Carchemish]] pada 717, baik juga seperti Medes, menembusi Dataran Tinggi Iran sejauh Gn. Bikti dan membina beberapa kubu. Assyria telah berperang terhadap Babylonia selama sepuluh tahun sementara Marduk-apla-iddina memerintah Babylon (ABC 1 Col.1:41-42). Pada 710 SM, Sargon serang Babylon dan mengalahkan Marduk-apla-iddina, dimana lari ke sekutunya di Elam (ABC 1 Col.2:1-3). Sargon juga bina satu ibukota baru pada [[Dur Sharrukin]] ("Bandar Sargon") dekat Nineveh, dengan semua penghormatan yang Assyria tekah kumpulkan dari pelbagai bangsa.
 
[[Image:AssyrianWarship.jpg|thumb|300px|Kapal perang [[Assyrian]], satu [[bireme]] dengan badan perahu runcing, 700 SM.]]
 
Pada [[705 SM]], Sargon telah dibunuh semasa berlawan [[Cimmerian]]s, dan telah digantikan oleh anak lelakinya [[Sennacherib]] (2 Kings 18:13; 19:37; Isa. 7:17, 18), yang alihkan ibukota ke Ninevih dan buatkan orang yang dipindah kerja dalam perbaiki sistem terusan pengairan Nineveh. Pada [[701 SM]], Hezekiah dari Judah membentuk satu pakatan dengan Mesir terhadap Assyria, jadi Sennacherib menurutnya mara ke Baitulmuqaddis, memusnahkan 46 kampung dalam haluanya. Ini grafiknya dihuraikan dalam Isaiah 10; tepat sekali apa yang berlaku seterusnya adalah tidak jelas (Injil mengatakan satu Malaikat dari Tuan memukul Tentera Assyria di Baitulmuqaddis dan dia bertolak); bagaimanapun apa yang pasti ialah Sennacherib gagal menawan Baitulmuqaddis. Marduk-apla-iddina telah pulang ke Babylonia semasa pemerintahan Sennacherib. Raja Assyrian buat perang dengannya pada 703 SM di luar Kish dan mengalahkannya. Sennacherib menggeledah Babylonia dan mengejar Marduk-apla-iddina melalui tanah ini. Pada kepulangannya ke Assyria Sennacherib melantik Bel-ibni sebagai raja Babylon (ABC 1 Col.2:12-23). Bel-ibni bagaimanapun melakukan perseteruan, jadi Sennacherib pulang ke Babylon pada 700 SM dan menangkapnya dan pegawainya. Sennacherib sebaliknya melantik anak lelakinya Aššur-nadin-šumi pada takhta Babylon (ABC 1 Col.2:26-31).
[[Image:AssyrianWarship.jpg|thumb|left|300px|Kapal perang [[Assyrian]], satu [[bireme]] dengan badan perahu runcing, 700 SM.]]
 
Sennacherib melancarkan satu kempen terhadap Elam pada 694 SM dan merosakkan tanah ini. Sebagai balasan raja Elam perintahkan untuk serang Babylonia. Aššur-nadin-šumi telah ditangkap dan dibawa balik ke Elam dan satu raja baru dipanggil Nergal-ušezib telah dilantik sebagai pemerintah Babylon (ABC 1 Col.2:36-45). Orang Assyrian pulang tahun berikutnya ke Babylonia dan menggeledah dewa Uruk. Nergal-ušezib buat pertempuran terhadap tentera Assyria, tetapi telah diambil tawanan dan diangkut ke Assyria (ABC 1 Col.2:46- Col.3:6). Satu lagi pemerintah asli, dipanggil Mušezib-Marduk, kemudian merampas takhta Babylon. Dia memegangnya dengan pertolongan sekutu Elamnya selama empat tahun hingga 689 SM, apabila orang Assyria ambil semula kota ini (ABC 1 Col.3:13-24). Sennacherib menbalas tangkasnya dengan membuka terusan sekitar Babylon dan membanjirkan kota dari luarnya hingga ia menjadi [[paya]], mengakibatkan kemusnahannya, dan penghuninya telah bertaburan. Pada [[681 SM]], Sennacherib telah dibunuh, lebih kemungkinan oleh salah satu anak lelakinya (menurut 2 Raja 19:37, semasa sembahyang kepada dewa Nisroch, dia telah dibunuh oleh dua anak lelakinya, Adramalech dan Sharezer, dan kedua-dua dari anak lelaki ini kemudiannya lari ke Armenia; diulangi dalam Isaiah 37:38 dan dirujuk ke dalam 2 Kisah 32:21).
 
Baris 100:
 
===Kejatuhan dan warisan===
[[Image:PLATE2AX.jpg|thumb|Pakaian dari Paderi Tinggi Assyria dan seorang Raja.]]Ashurbanipal telah menggalakkan seni dan budaya, dan mempunyai perpustakaan besar bertablet cuneiform pada Nineveh. Bagaimanapun, pergelutan panjangnya dengan Babylonia dan Elam telah membuatkan Assyria cedera dan penat. Ia telah berkurangan dari kekayaan dan populasi berjuang; provinsi yang terjejas tidak boleh menghasilkan apa-apa untuk membekalkan keperluan perbendaharaan imperial, dan ia sukar untuk mencari pasukan tentera muncukupi untuk garisonkan populasi yang ditakluk. Assyria, oleh itu, telah tidak bersedia untuk menghadapi gerombolan [[Scythian]]s and Medes yang kini mula mencabul sempadan ke timur; Asia Kecil juga telah dikerumuni oleh Cimmerians.
 
Setelah kematian Ashurbanipal pada [[627 SM]], empayar ini mula bederai secara cepat. Scythians, Cimmerians dan [[Medes]] segera menembusi sempadan ini, merampok sejauh Mesir, sementara babylonia sekali lagi merdeka; pengganti Ashurbanipal, [[Ashur-etil-ilani]], kelihatan dilatihkan sedikit kuasa sebenar. Raja Babylonia [[Nabopolassar]], bersama dengan [[Cyaxares]] si Mede, akhirnya memusnahkan Nineveh pada [[612 SM]], dan Assyria jatuh. SatuSeorang jeneral dipanggil [[Ashur-uballit II]], dengan sokongan ketenteraan dari Firaun Mesir [[Necho]] II, dipegang sebagai reja dari kuasa Assyria pada [[Harran]] hingga [[609608 BC]]<ref>Grant, R G. Battle a Visual Journey Through 5000 Years of Combat. London: Dorling Kindersley, 2005 pg 19 </ref>.. Bantuan Mesir diteruskan kepada orang Assyria, dimana mencuba untuk menghalang kuasa bertambah dari Babylonia. Pada 605 S.M. pada pertempuran Megiddo, sebuah pasukan tentera Mesir mengalahkan sepasukan tentera Judea dan berjaya mencapai reja terakhir tentera Assyria. Pada pertempuran terakhir pakatan Babylonia-Median merenyukkan pakatan Assyria-Mesir, selepas dimana Assyria berhenti wujud sebagai satu bangsa merdeka.<ref>Grant, R G. Battle a Visual Journey Through 5000 Years of Combat. London: Dorling Kindersley, 2005 pg 19 </ref>.
 
== Bahasa ==
 
Orang purba dari Assyria bertutur satu dialek Assyria dari [[bahasa Akkadia]], satu rumpun dari [[bahasa Semitik]]. Inskripsi pertama, dipanggil Assyria Kuno (AK), telah dibuat dalam tempoh Assyria Kuno. Dalam tempoh Neo-Assyria [[bahasa tuturanAramia]] menjadi semakin lazim, harianlebih dari Assyria[[Bahasa Akkadia|Akkadia]] - ini telah kuatdiingatkan dipengaruhimenjadi sebahagian besar berpunca dari pemindahan besar yang diambil oleh [[bahasaraja-raja Assyria, dalam dimana populasi penutur-Aramia]] besar, yang ditakluk oleh orang Assyria, telah diletakkan semula ke bahagian empayar yang lain. Orang Assyria purba juga menggunakan [[bahasa Sumeria]] dalampada sasterakesusasteraan merekadan liturgi, walaupun kepada perkembangan terhad pada tempoh Pertengahan- dan Neo-Assyria, apabila bahasa Akkadia menjadi bahasa kesusasteraan utama.
 
Sungguhan dan kemusnahan ibu kota Assyria iaitu Nineveh dan Assur oleh Babylonia dan Median memastikan yakni elit dwibahasa, mungkin jadi yang sikit tertinggal yang masih fasih dalam bahasa Akkadia, telah dihapuskan. Menjelang abad ke-6 S.M., banyak dari populasi Assyria yang masih hdup menggunakan bahasa Aramia dan bukan cuneiform Akkadia. Pada masa kemudian, bahasa Akkadia tidak lagi digunakan oleh orang Assyria, walaupun banyak aspek dari budaya bersekutu, seperti namaan dengan Assur, berterusan, dan dibuat kini.
 
==Seni Assyria==
:''rencana utama: [[{{main|Seni dan reka bentuk Babylonia dan Assyria]]''}}
[[Image:Transport of cedar Dur Sharrukin.jpg|thumb|300px|Bantuan dari ibu kota [[Dur Sharrukin]], menunjukkan pengangkutan araz Lubnan (ke-8. SM)]]
 
[[Image:Human headed winged bull facing.jpg|thumb|right|Suatu lembu berkepak Assyria.]]
 
Seni Assyria dipelihara hingga kini pradominannya bertarikh ke tempoh Neo-Assyria. Seni menunjukkan babak pertempuran, dan kadangkala sulaan dari seluruh kampung dalam perincian berdarah, telah bertujuan untuk menunjukkan kuasa maharaja, dan telah amnya dibuat untuk tujuan propoganda. Batu ukiran ini mengariskan dinding dalam istana diraja dimana orang luar diterima oleh raja. Batu ukiran lain menunjukkan raja dengan berlainan dewa dan melakukan upacara keagamaan. Banyak batu ukiran telah dijumpai dalam istana diraja pada [[Nimrud]] (kalhu) dan [[Khorsabad]] (Dur-Sharrukin). Penemuan jarang dari piring logam kepunyaan pintu berkayu telah dibuat pada [[Balawat]] (Imgur-Enlil).
Baris 118 ⟶ 119:
 
Sejak kerja dari gem berharga dan logam biasanya tidak hidup dengan kerosakan masa, kita bertuah mempunyai sesetengah keping belian Assyria yang baik. Ini dijumpai dalam makam pada Nimrud.
 
 
== Astronomi ==
 
terdapat perbincangan dijalankan dikalangan akademik melebihi sifat semulajadi [[kanta Nimrud]], satu keping [[batu kristal]] ditemui oleh [[Austen Henry Layard]] pada [[1850]], di kompleks istana Nimrud di utara [[Iraq]]. Satu minoriti kecil percaya yakni ia terbukti untuk kewujudan dari teleskop Assyria purba, dimana boleh menerangkan ketepatan hebat astronomi Assyria.
 
==Nota==
 
{{Reflist|2}}
 
==Lihat juga==
{{Commons|Assyria}}
*[[Asuristan]]
*[[Assyria (provinsi Parsi)]]
*[[Assyria (provinsi Rom)]]
*[[Al Jazira, Mesopotamia]]
*[[Assyria dan Babylonia dibezakan]]
*[[Pengepungan Baitulmuqaddis oleh Assyrian]]
*[[Orang Assyria]]
*[[Pengepungan Baitulmuqaddis dari Assyrian]]
*[[Senarai suku Assyria]]
*[[Assyriologi]]
*[[Babylonia dan Assyria]]
*[[Kronologi Babylonia dan Assyria]]
*[[skrip Cuneiform]]
*[[Geografi Babylonia dan Assyria]]
*[[BabyloniaSejarah danorang Assyria]]
*[[Sejarah Sumer]]
*[[Raja-raja Assyria]]
*[[Senarai suku AssyriaAssyrian]]
*[[Mitanni]]
*[[Nama sopan Babylonia dan Assyria]]
*[[Mesopotamia]]
*[[Mitanni]]
*[[Kehidupan sosial di Babylonia dan Assyria]]
 
Baris 159 ⟶ 168:
{{eastons}}
 
[[CategoryKategori:Assyria| ]]
[[Kategori:Sejarah Iraq]]
[[CategoryKategori:Tamadun|Assyria]]
[[CategoryKategori:Bekas negara di Asia]]
[[CategoryKategori:Tempat Tanakh]]
[[Kategori:Geografi Iraq]]
 
{{Link FA|hr}}
[[am:አሦር]]
[[ar:آشور (مملكة)]]
[[arc:ܐܬܘܪ]]
[[bg:Асирия]]
[[ca:Assíria]]
[[cs:Asýrie]]
[[cu:Асѹръ]]
[[da:Assyrien]]
[[de:Geschichte des assyrischen Reiches]]
[[elarc:Ασσυρίαܐܬܘܪ]]
[[en:Assyria]]
[[eo:Asirio]]
[[es:Asiria]]
[[et:Assüüria]]
[[el:Ασσυρία]]
[[es:Asiria]]
[[eo:Asirio]]
[[fa:آشور]]
[[fi:Assyria]]
[[fr:Assyrie]]
[[gl:Asiria]]
[[heko:אשור아시리아]]
[[hr:Asirija]]
[[it:Assiria]]
[[he:האימפריה האשורית]]
[[ja:アッシリア]]
[[ka:ასურეთი]]
[[ko:아시리아]]
[[la:Assyria]]
[[lt:Asirijos imperija]]
[[mr:असिरिया]]
[[nl:Assyrische Rijk]]
[[ja:アッシリア]]
[[no:Assyria]]
[[pl:Asyria]]
Baris 197 ⟶ 207:
[[ro:Asiria]]
[[ru:Ассирия]]
[[sh:Asirija]]
[[sk:Asýria]]
[[cu:Асѹръ]]
[[sl:Asirija]]
[[sr:Асирско царство]]
[[sh:Asirija]]
*[[Orang fi:Assyria]]
[[sv:Assyrien]]
[[tr:Asurlular]]