Skuasy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: ru:Сквош
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Squash-racquet-and-ball.jpg|250px|right|thumb|Raket skuasy dan bola]]
 
'''Skuasy''' adalahialah satu sukan berraket dalaman yang mana dulunya dikenali sebagai "''Squash Rackets''", satu rujukan kepada bola lembut yang boleh dipenyek ([[bahasa Inggeris]]: ''squashable''), digunakan dalam perlawanan skuasy.
 
Permainan ini dimainkan oleh dua pemain (atau dalam sesuatu masa empat pemain bagi beregu) dengan raket 'piawai' dalam gelanggang berdinding empat dengan satu bola getah yang kecil dan berongga.
 
SejarawanSejarahwan skuasy menyatakan bahawa permainan ini berasal didari [[Harrow School]] pada [[Kurunkurun ke-19]], hanya di luar [[London]] di, [[England]], sebagai satu penambahan [[Raket|raket]]. Pembinaan gelanggang yang pertama direkodkan seperti di Harrow dalam tahun [[1860-an]]. Kemungkinan bahawa gelanggang skuasy awal telah di binadibina di Harrow oleh satu gelanggang dengan membahagikan dewan gelanggang raket, yang mana merupakan lebih tepat lagi sama seperti tiga saiz gelanggang skuasy Sepanyol (untuk membenarkan lebih ramaibanyak pemain dalambermain gelanggangdi dalam satugelanggang pada masa yang sama).
 
Permainan umumnya kekal sebagai pertandingan peringkat sekolah-sekolah dan universiti-universiti sehinggalah awal [[abad ke-20]], yang mana masa itu sukan ini menjadi popular dalam kelab-kelab persendirian (seperti RAC di London) dan dengan pegawai-pegawai dalam angkatan tentera British.