Skuba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Sertailah sebagai penyumbang bagi penyebaran ilmu melalui bahasa Melayu.
Baris 29:
 
Pada tahun [[1915]] Sir [[Robert Davis]] mencipta "Peralatan bebas kapal selam", dari mana botok oksigen mampat boleh dibuka dalam air sekiranya diperlukan, membekalkan udara kemulut. Udara hembusan dibebaskan ke dalam ''paru-paru palsu'' dari mana ia dibebaskan.
 
Pada tahun [[1925]] [[Yves Le Prieur]] mencipta peranti yang lebih baik pada tahun [[1933]], dilengkapi dengan udara mampat. Ia mampu menyimpan 20 minit pada kedalaman 7 meter dan 15 minit pada kedalaman 15 metre.
 
Pada tahun [[1941]], semasa [[Perang Dunia II]], peralatan ujian ini digunakan untuk aksi perang yang paling terkenal dan mengkagumkan: "Decima Mas" Itali (kor tentera laut elit di bawah pemerintahan komandar [[Junio Valerio Borghese]]) pada waktu malam, memasuki pelabuhan [[Alexandria, Mesir]], bawah air. Mereka menggunakan kenderaan bawah air khas ("maiali" = babi) dan peralatan pernafasan, dan berjaya meletakkan [[periuk api tentera laut]] pada bahagian bawah kapal, yang kemudiannya berjaya ditenggelamkan.
 
Pada Julai [[1943]] seorang Perancis [[Georges Comheines]] berjaya mencecah 53 meter (~174 kaki), di persisiran pantai [[Marseille]], dengan peralatan dua botol yang dimajukannya berasaskan peralatan Le Prieur. Selaman memakan masa 2 minit (kelihatannya menurut jadual nyah mampat (''decompression'') ).
 
Pada bulan Oktober berikutnya, Frédéric Dumas mencecah 62 meter (~200 kaki), dengan peralatan dicipta bersama oleh [[Jacques Cousteau]] dan [[Emile Gagnan]] dan dinamakan ''[[Aqua-Lung]]''.
 
Pada tahun 1958 siri [[television|]] SEA HUNT, memperkenalkan penyelaman SCUBA kepada penonton TV.
 
Wayang juga turut mempopularkan sukan ini. Penyelaman SCUBA ditonjolkan dalam filem seperti [[The Abyss]], James Bond dalam [[Thunderball]] dan [[Fantastic Voyage]].
 
==Topik berkenaan==
* [[Latihan penyelam]]
* [[Aktiviti selaman]]
* [[Masalah selaman]]
* [[Peralatan selaman]]
* [[Lokasi selaman]]
* [[Fizik selaman]]
* [[Daftar majalah SCUBA]]
* [[Kotak kering|Kotak kering (''Dry box'')]]
 
==Pautan luar==
* [http://www.diversalertnetwork.org/ Divers Alert Network]
* [http://scuba.rinkes.nl/ Brief history of diving] - From antiquity to the present.
* [http://www.topscubasites.com/ Top Scuba Sites] - Scuba sites as ranked by user popularity.
 
 
[[en:Scuba diving]]