Robert Jenkinson, Earl Liverpool Kedua: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 33:
 
== Perdana Menteri ==
Semasa Perceval menjadi ahli kabinet sekitar [[Mei]] [[1812]], Lord Liverpool telah menjadi Timbalan Perdana Menteri. Kabinet itu telah menjadi Timbalan Viscount Castlereagh sebagai ketua kabinet. Tetapi, semua yang ada disitu menyokong Liverpool menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 8 Jun. Dan Liverpool telah disokong oleh beberapa Pembesar Britain antaranya ialah Viscount Castkereagh, George Canning dan Arthur Wellesley, Duke Wellington, Robert Peel, dan William Huskisson. Liverpool juga telah memenang banyak kerusi dalam parti Tory.
 
=== Perang Napoleon dan Kongres Vienna ===
[[Image:CongressVienna.jpg|thumb|Kongres Vienna dari Jean-Baptiste Isabey, 1819]]
Liverpool memerintah dengan lama dan cekap pada tahun [[1812]]. [[Perang 1812]] yang disertai Amerika Syarikat telah menamatkan kempen terakhir Perang Napoleon. Perang dimana Liverpool mengalami kekalahan. Ia juga telah menamatkan Kempen di Semanjung yang dibuat oleh Duke of Wellington. Britain telah mengalahkan Perancis dalam [[Perang Napoleon]], dan Liverpool telah dianugerahkan ''Order of the Garter''. Namun, Liberpool telah mengambil langkah penting untuk melihat negara-negara lain seperti [[Belanda]], [[Sepanyol]] dan [[Portugal]] selain [[Perancis]] yang telah mengalami kekalahan. Beberapa bulan kemudian, [[Kongres Vienna]] telah dibuat di [[Austria]] dan pembahagian wilayah-wilayah baru untuk dijajah oleh Britain, Sepanyol, Portugal dan negara-negara Eropah yang lain.
 
== Tahun akhir ==
Isteri pertama Liverpool, Louisa, telah meninggal dunia pada usia 54 tahun. Liverpool terpaksa berkahwin lagi dengan orang lain iaitu Lady Mary Chester, kawan lama Louisa. Mereka berkahwin hanyalah tiga tahun selepas itu, sehingga Liverpool meninggal dunia pada tahun itu. Liverpool telah meninggal dunia pada [[9 April]] [[1827]]. Liverpool tidak mempunyai sebarang anak dan dia dianugerahkan ''Earl of Liverpool'' dan adiknya pula yang mengambil gelaran itu selepas kematian Liverpool, Charles Cecil Cope Jenkinson. Dia telah dimakamkan di Hawkesbury bersebelahan dengan kubur ibubapa Liverpool yang bernilai £120,000.
 
Lorong Liverpool di [[London]] telah diambil dari nama Lord Liverpool.
 
==Gelaran==