Nikel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 64:
Nikel adalah logam berwarna [[putih]] keperak-perakan yang berkilat. Ia tergolong dalam [[logam peralihan]], dan keras dan mulur. Ia wujud secara gabungan dengan [[belerang]] dalam millerite, dengan arsenik dalam galian [[niccolite]], dan dengan arsenik dan belerang dalam (''nickel glance'').
 
Disebabkan ketahanannya pada udara dan pengoksidaan, ia digunakan dalam syiling, bagi menyalut [[besi]], [[tembaga]], dll, bagi kegunaan perkakasan kimia, dan dalam aloi tertentu seperti [[perak nikel|perak Jerman]]. Ia bermegnetbermagnet, dan sering kali bersama [[kobalt]], kedua-duanya terdapat pada besi tahi bintang. Kepentingannya dalam bentuk sebatian, terutamanya kebanyakan sebatian superadi, dan terutamanya dalam besi waja.
 
Nikel adalah satu dari lima unsur [[Feromagnet]]. Bagaimanapun, wang nikel Amerika Syarikat tidak bermagnet kerana ia sebenarnya kebanyakannya (75%) [[tembaga]]. Nikel matawang Kanada yang dikilangkan pada tempoh pelbagai natara 1922-81 adalah 99.9% nikel, dan ini boleh ditarik magnet.
Baris 70:
Keadaan teroksida paling biasa bagi nikel adalah sebatian +2, walaupun sebatian 0, +1, +3 dan +4 Ni pernah dijumpai. Ia juga dipercayai bahawa pengoksidaan +6 mungkin wujud, bagaimanapun, tidak disahkan.
 
Sel unit nikel adalah FCC dengan tatarajah kekisi sekitar 0.356 nm memberi radiusjejari atom sekitar 0.126 nm.
 
Nikel-62 adalah nuklidenuklid paling stabil dikalangandi kesemuakalangan semua unsur yang wujud; malah ia lebih stabil berbanding [[Besi]]-56.
 
== Sejarah ==