Wikipedia:Polisi sekatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kemas
Baris 1:
{{dasar|WP:BLOCK|WP:SEKAT}}
{{policy in a nutshell|Akaun pengguna dan alamat IP boleh '''disekat''' daripada menyunting oleh seorang Penyelia untuk mencegah Wikipedia daripada diganggu dan menjadi tergendala.}}
 
'''Sekatan''' merupakan tindakan [[Wikipedia:Penyelia|penyelia]] Wikipedia menghalang sesuatu akaun pengguna atau [[Alamat IP|alamat IP/had]] daripada menyunting [[Wikipedia]]. Sekatan merupakan pengehad berbanding tindakan hukuman yang digunakan untuk menghalang kerosakan kepada Wikipedia di samping menguruskan [[Wikipedia:vandalisme|vandalisme]] dan mengetatkan [[Wikipedia:Polisi larangan|larangan]] serta polisi-polisi Wikipedia yang lain. Tempoh sekatan mungkin berubah, tetapi biasanya berkuatkuasa selama 24 jam jika tidak dikhususkan dalam hal lain, dan dalam kebanyakannya suatu sekatan boleh dibatalkan sekiranya penyunting bersetuju untuk menghentikan perlakuan laku musnah.
 
Semua pengguna mungkin mengirimkan permohonan sekatan kepada [[Wikipedia:Penyelia papan notis/Kejadian|Penyelia papan notis/Kejadian]] atauataupun laintempat-tempat lain tempat yang disenaraikan di bawah, di manayang mungkin mengakibatkan tindakan cepat diambil berlandaskan bukti pelanggaran polisi yang disediakan.
 
[[Wikipedia:Polisi sekatan#Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan|Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan]] yang telah dilaksanakan, mulakan dengan membincangkan hal tersebut dengan penyelia yang menguatkuasakan sekatan tersebut. Penyelia tidakboleh sekali-kalimenyahsekat terhutangjika budikeadaan untuk meletakkan sekat. Penyeliaberubah dan birokratsekatan mungkin juga akan disekat, dengan mengakibatkan [[#Kesan dari disekat|kesan pada keistimewaan merekatidak yanglagi lain]]sesuai.
 
==ApabilaBila sekatsekatan mungkin digunakandilaksanakan==
 
===Vandalisme===
{{mainsee|Wikipedia:Vandalisme}}
''Laporkan pada [[Wikipedia:Campur tangan penyelia terhadap vandalisme|Campur tangan penyelia terhadap vandalisme]]''<br/>
 
Sysop mungkin sekat alamat IP kepada pengguna yang melakukan vandalisme pada Wikipedia. Terdapat pelbagai [[peraturan ibu jari|peraturan ibu jari]] dimana sysop memutuskan sejauh mana untuk memanjangkan sekatan dari tabiat pelaku musnah, tiada yang dimana adalah polisi rasmi. Pada umumnya, pelaku musnah kebetulan akan diberi amaran sebelum disekat, walaupun amaran adalah tidak biasanya diberikan untuk vandalisme yang disengajakan bertujuan untuk mengsangsikan Wikipedia atau berkhidmat sebagai aktivis agenda.
 
SysopPenyelia mungkin sekatmenyekat alamat IP kepada pengguna yang melakukan vandalisme padaterhadap Wikipedia. Terdapat pelbagai [[peraturanperhitungan iburingkas jari|peraturan ibuyang jari]]digunakan dimanapenyelia sysopbagi memutuskan sejauh mana untuksekatan memanjangkanharus sekatandilakukan, dariberlandaskan tabiatkelakuan pelaku musnah,. tiadaCara yangmembuat dimanakeputusan adalahini tidak memiliki polisi rasmirasminya sendiri. Pada umumnyaSecara amnya, pelaku musnah kebetulan akan diberi amaran dahulu sebelum disekat; namun demikian, walaupunselalunya amaran adalah ''tidak biasanya'' diberikan untuk kes-kes vandalisme yang disengajakan yang bertujuan untuk mengsangsikanmenimbulkan perasaan kesangsian terhadap Wikipedia atauataupun berkhidmatberitndak sebagaiuntuk aktivismengenakan sesuatu agenda.
 
=== Pembalikan berlebihan ===
Baris 23 ⟶ 21:
 
=== Serangan peribadi yang meletakkan pengguna dalam bahaya ===
{{mainsee|Wikipedia:Larangan serangan peribadi}}
 
Tindakan menyekat pengguna merupakan jalan terakhir yang mungkin dikenakan, misalnya jika terdapat ancaman telah dibuat atauataupun suatu perbuatan jahat telah dilakukan (termasuk perbuatan di luar laman Wikipedia) dimanayang mendedahkan penyunting Wikipedia kepada kes yang melibatkan sensitiviti politikalpolitik, keagamaan atau lainhukuman-lain hukuman lain oleh kerajaan, majikan mereka atau sebarang perkara yang lain. Dalam kes seumpama ini suatu bentuk sekatan penyuntingan dariyang melibatkan sebarang tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, mungkin akan digunakandikenakan serta-merta oleh mana-mana sysopsysoppenyelia sebaik sahaja kes-kes atassedemikian penemuanditemui.
 
===Biografi orang hidup===