Wikipedia:Polisi sekatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kemas
kemas kini mengikut polisi en-wiki
Baris 4:
'''Sekatan''' merupakan tindakan [[Wikipedia:Penyelia|penyelia]] Wikipedia menghalang sesuatu akaun pengguna atau [[Alamat IP|alamat IP/had]] daripada menyunting [[Wikipedia]]. Sekatan merupakan pengehad berbanding tindakan hukuman yang digunakan untuk menghalang kerosakan kepada Wikipedia di samping menguruskan [[Wikipedia:vandalisme|vandalisme]] dan mengetatkan [[Wikipedia:Polisi larangan|larangan]] serta polisi-polisi Wikipedia yang lain. Tempoh sekatan mungkin berubah, tetapi biasanya berkuatkuasa selama 24 jam jika tidak dikhususkan dalam hal lain, dan dalam kebanyakannya suatu sekatan boleh dibatalkan sekiranya penyunting bersetuju untuk menghentikan perlakuan laku musnah.
 
Semua pengguna mungkinboleh mengirimkan permohonan sekatan kepada [[Wikipedia:Penyelia|Penyelia]] ataupun tempat-tempat lain yang disenaraikan di bawah, yang mungkin mengakibatkan tindakan cepat diambil berlandaskan bukti pelanggaran polisi yang disediakan.
 
[[Wikipedia:Polisi sekatan#Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan|Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan]] yang telah dilaksanakan, mulakan dengan membincangkan hal tersebut dengan penyelia yang menguatkuasakan sekatan tersebut. Penyelia boleh menyahsekat jika keadaan berubah dan sekatan tidak lagi sesuai.
 
== Tujuan dan matlamat ==
 
Sekatan dilakukan demi melindungi projek daripada kerosakan, dan demi mengurangkan kemungkinan timbulnya masalah pada masa hadapan. Tempoh sekatan boleh bertambah jika masalah berulang. Sekatan dikenakan bukan untuk menghukum tetapi untuk melindungi projek dan pengguna-pengguna lain daripada diasak kelakuan yang tidak sesuai ataupun diganggu, dan juga untuk memastikan kelakuan yang tidak sesuai tidak berulang. Para penyelia seharusnya membiasakan diri dengan keadaan-keadaan yang memerlukan tindakan sekatan diambil sebelum campur tangan.
 
Secara amnya sebaik sahaja keadaan menjadi "sejuk" dan risiko gangguan sudah berakhir, membuka semula kes dengan melakukan sekatan secara retrospektif adalah tidak sesuai. Sekiranya masalah serius masih kekal, terdapat beberapa proses untuk membolehkan perbincangan dengan pengguna yang melakukan kesalahan serius yang berlarutan. Proses-proses ini termasuk hukuman.
 
Sekatan boleh dirayu. Permohonan agar dinyahsekat juga dipertimbangkan berlandaskan pencegahan. Seseorang pengguna yang akur dengan pendapat komuniti, atau terlibat dalam keadaan yang bersifat sementara dan sudah berakhir boleh dinyahsekat awal. Sama juga, permohonan seseorang pengguna yang pernah dinyahsekat akan tetapi mengulangi kesalahan mungkin ditolak atas sebab pencegahan.
 
==Bila sekatan mungkin dilaksanakan==
Baris 13 ⟶ 21:
{{see|Wikipedia:Vandalisme}}
 
Penyelia mungkin menyekat alamat IP pengguna yang melakukan vandalisme terhadap Wikipedia. Terdapat pelbagai perhitungan ringkas yang digunakan penyelia bagi memutuskan sejauh mana sekatan harus dilakukan, berlandaskan kelakuan pelaku musnah. Cara membuat keputusan ini tidak memiliki polisi rasminya sendiri. Secara amnya, pelaku musnah akan diberi amaran dahulu sebelum disekat; namun demikian, selalunya amaran ''tidak'' diberikan untuk kes-kes vandalisme yang disengajakan yang bertujuan untuk menimbulkan perasaan kesangsian terhadap Wikipedia ataupun beritndakbertindak untuk mengenakan sesuatu agenda.
 
=== Pembalikan berlebihan ===
{{see|WP:3RR}}
 
Sysop atau Penyelia mungkin menyekat pengguna kerana terlibat dengan [[Wikipedia:Perang sunting|perang sunting]]. Sebagai hitungan kasar, ini dikira berlaku apabila penyunting membalikkan tindakan penyunting lain untuk kali keempat dalam tempoh 24 jam.
 
=== Serangan peribadi yang meletakkan pengguna dalam bahaya ===
{{see|Wikipedia:Larangan serangan peribadi}}
 
Tindakan menyekat pengguna merupakan jalan terakhir yang mungkin dikenakan, misalnya jika ancaman telah dibuat ataupun suatu perbuatan jahat telah dilakukan (termasuk perbuatan di luar laman Wikipedia) yang mendedahkan penyunting Wikipedia kepada kes yang melibatkan sensitiviti politik, keagamaan atau hukuman-hukuman lain oleh kerajaan, majikan mereka atau sebarang perkara lain. Dalam kes seumpama ini suatu bentuk sekatan penyuntingan yang melibatkan sebarang tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, mungkin akan dikenakan serta-merta oleh mana-mana sysoppenyeliapenyelia sebaik sahaja kes-kes sedemikian ditemui.
 
===Biografi orang hidup===
{{see|Wikipedia:Biografi orang hidup}}
 
Penyunting yang berulangnyaberulang-ulang kali memasukkan bahan kritikal ke dalam biografi orang hidup (atau pada laman perbualannya), atau ke dalam seksyen tentang orang hidup dalam rencana satu lagilain (atau pada laman perbualannya), mungkin disekat dibawahdi barangan kerosakan daribawah polisi ini jika, dalam pendapat daripara penyelia, bahan adalah [[WP:V|tidak bersumber]], oratau [[WP:NOR|sumber tidak betul]], dan mungkin mengandungi [[Wikipedia:LibelFitnah|pemfitnahanfitnah]]. SekatSekatan dibuat untuk sebab ini direka untuk memastikan bahan keluar dari laman hingga iayang ditulis dan disumberkanbersumber selaras dengan polisi konteks, termasuk polisi tentang [[WP:BLP|biografi orang hidup]],. dan sepatutnyaPelanggaran oleh itu dipastikan pendek dalam sepintas pertama.polisi Infraksiyang berulang sepatutnyaharus menarikmenyebabkan sekatan lebih lama dikenakan. Templat amaran dan sekatsekatan mungkin diletakkan pada laman perbualan pengguna {{tl|blp1}}, {{tl|blp2}}, dan {{tl|blp3}}. Lihat seksyen padaberkaitan dengan [[Wikipedia:Polisi sekatan#Kerosakan|kerosakan]] di bawah.
 
===MenghantarMengirim maklumat peribadi terperinci===
Pengguna yang hantarmengirim apa yang mereka percayai adalah maklumat peribadi terperinci daridaripada pengguna lain tanpa izin mereka mungkin disekat untuk apa jua tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, bergantung pada keterukan kejadiankesalahan, dan samadasama sekatanada penyelia rasaberasa kejadian adalahmerupakan kejadian terasing atau kemungkinansama ada berkemungkinan kesalahan diulang. Ini memohondikenakan samadasama ada maklumat peribadi terperinci adalahitu tepat atauataupun tidak. Tiada dalam barangan sepatutnya diambil untuk memohonkan kepada penyelia dengan kemasukan [[m:Polisi CheckUser|CheckUser]], yang mungkin membuat sesetengah maklumat yang didapati di dalam istilah dari [[m:Polisi CheckUser|CheckUser]].
 
=== Kerosakan ===