Tome Pires: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Mengubah: id:Tomé Pires
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Tome Pires]] merupakan [[penulis]] dan [[bendahari]] kepada [[ahli pelayaran]] [[Portugal|Portugis]]. Beliau lahir di Portugis pada tahun [[1468 masehi]].
==Buku tulisannya ==
Bukunya [[Suma Oriental]] menceritakan penjelajahan [[Portugis]] hingga sampaisehingga menguasai Benua kecilsemenanjung [[India]] dan [[Kesultanan Melaka]] pada tahun [[1511]].
 
== Biodata ==
[[Tome Pires]] ialah pembantu [[PrincePutera Afonso]] ([[1475]]-[[1491]] masehiM) dan penulis Suma Oriental ( Dunia Timur ) , yang merupakan tulisan terawal tentang terntang sebelahdunia Timur oleh seorang rakyat Portugis.
 
*Pires Lahirlahir pada 1468 (c) merupakan anak kepada pembantu [[King John II]] (1455-95) dari Portugis. Pada [[September]] [[1511]], dia dilantik sebagai ''feitor das drogarias'' (pengedar arak) ke [[Cochin]] di India atas kehendak raja. Dia juga ditugaskan sebagai pembekal ubat-ubatan yang bernilai 4,000-5,000 dolar Portugis.
 
* September 1511 Dia dilantik sebagai feitor das drogarias (pengedar arak ) ke [[Cochin]] di India atas kehendak raja.
Kemudian Toma Pires dilantik sebagai penulis dan Bendahari menjaga harta perdagangan yang melibatkan [[Melaka]] dan [[Jawa]]. Akhirnya dia dilantik sebagai [[duta]] [[Portugis]] ke negara [[China]]. Namun, dia telah dipenjarakan di [[Kiangsu]] atas tindakan dan idea-idea serta pemikirannya. Dia mati di [[China]] pada 1540 dalam tahanan China semasa berumur 70 tahun. Buku yang ditulisnya tentang China dipersembahkan kepada Laksamana Portugis di India dan sekarang disimpan Perpustakaan Nasional, [[Paris]].
* Dia juga ditugaskan sebagai pembekal ubat-ubatan yang bernilai 4,000-5,000 dolar Portugis.
* Kemudian Toma Pires dilantik sebagai penulis dan Bendahari menjaga harta perdagangan yang melibatkan [[Melaka]] dan [[Jawa]].
* Akhirnya dia dilantik sebagai [[duta]] [[Portugis]] ke negara [[China]] .Atas tindakan dan idea-idea serta pemikirannya, dia telah dipenjarakan di [[Kiangsu]]
* 1540 mati di [[China]] , dalam tahanan China pada umur 70 tahun.
* Buku yang ditulis tentang China dipersembahkan kepada Laksamana Portugis di India dan sekarang disimpan National Library [[Paris]].
 
== Hasil tulisannya ==